Original honey 2.0
azaz
( Mézexport újraindítása 2.0)
I.rész
A kampány előzményei
( 2016. április )
Mindannyiunk számára elkeserítő tényekkel szembesültünk az elmúlt év nyarán, jelentősen csökkent a kereslet akácmézünk iránt az exportpiacon. Ma már tudjuk, a probléma sokkal nagyobb, gyantatechnológiával tesznek az EU (jelenleg nem elégséges) piaci követelményeinek megfelelővé olyan mézeket, melyek valamilyen okból nem piacképesek (pl. antibiotikummal vagy más szermaradvánnyal szennyezettek illetve szín, íz és egyéb szempontból fogyasztásra alkalmatlanok). A gyantatechnológia eltávolít szinte minden szennyeződést a mézből, az íz és az illatanyagokat, színanyagokat is, így világossá változtatja a mézet továbbá sikeresen tünteti el a méz eredetére utaló jeleket is. A nemzetközi mézpiacon dömpinget okoz a technológia a világos mézek piacán, ami az eredeti, organikus akácmézünk utáni keresletet a mélységekbe taszítja. A mögöttünk lévő közel egy éves időszak cselekvései mára bebizonyították a méz exportpiacon történő gyors változásnak „szokásos” módon ( pl. lobbival, udvarias javaslatok útján) nincs esélye.
Mit tehet hát korunk gondolkodó elméje, ha mégis változtatni szeretne, a mára kialakult apokaliptikus valóságon?
Először is a problémát más módon közelíti meg és a siker elérése érdekében módszert vált, ahol szokásos módon nincs esélye a változásnak, ott egy okosan felépített közösségi kampány eredményes lehet a változás kikényszerítésére. Igen egy okosan felépített kampány, de mint tudjuk jó kampány a megfelelő üzenet nélkül nem működik sőt nem is létezik.
Mielőtt megfogalmaznánk az üzenetünket, nézzük mi is okozza a legnagyobb problémát?
A gyantatechnológia alapanyaga, szűrőközege az ioncserélő műgyanta. Az ioncserélő műgyanta kopolimer sztirol divinil-benzollal térhálósított változata. A szűrőközegen azaz az ioncserélő műgyantán áramoltatják keresztül a mézet. Az anyag az eljárás során kopik, azaz belekerülhet és bele is kerül a mézbe. Az ioncserélő műgyantát felépítő molekulák emberi egészségre nézve káros karcinogén, mutagén hatású anyagok. Magyarul elég lenne csupán annyival bővíteni a mézvizsgálatokat, hogy keresni kellene az ioncserélő műgyantát, illetőleg az azokat felépítő molekulákat a mézben. A keresett anyagok eddigi véletlenszerű megtalálását nehezítette, hogy a laboranalitikában is használják állófázisként az ioncserélő műgyantát, tehát a keresett anyagok kimutatása így eleve kizárt volt. Ezen okokból nem is vált szükségessé azok eltávolítása, az iparszerű hamisítók szemszögéből. A nagy valószínűséggel mézbe került műgyanta illetőleg az azt felépítő molekulák eltávolítása drága és viszonylag lassú művelet, ami már nem fér bele a technológia által megszokott idő és költségkeret közé.
A fentiek ismeretében kézenfekvő tehát, ha a kampány üzenetének nem: A vásárolj európai mézet termelőtől , EU termék= EU munkahely! címet adtuk, hanem : A meddig lehetséges mérgezni az EU fogyasztót a gyantatechnológiás mézekbe kioldódott anyagokkal?
Felsorakoztatva követeléseink mentén, az Európai fogyasztók 500 milliós táborának azon igényét, hogy méz címén egészséges organikus és eredeti élelmiszer választásához legyen joga, manipulált egészséget veszélyeztető hamisítvány helyett!!!
A kampány célja rövid és világos a mérgező mézek, mézkészítmények beazonosítása és eltávolítása a polcokról illetőleg további tételek behozatalának megakadályozása a lehető legrövidebb időn belül!
A problémának a fogyasztók szempontja szerinti megközelítésben történő bemutatása hatásos és gyors eredményt hozhat számunkra! Segítsünk hát nekik felismerni a problémát, és ismertessük meg nekik újra az organikus eredeti mézeket!
A kampány üzenete a gyantatechnológiás mézek egyelőre feltételezett szennyezettségére alapít, amelyek az anyagok tulajdonságai és a józanész ítélő képessége alapján a kockázatos kategóriába sorolhatók. Sem a petíciót benyújtónak sem a támogató szervezetnek nincs lehetősége kikötőkben, közúti és vasúti határátkelőhelyeken mintát venni, illetőleg a mézek lekövethetőségét megállapítani illetőleg hitelességét leellenőrizni. Ez tehát a sikeres petíciót követő tárgyalása során nem képezhet feltételt!
A szóba jöhető mézek mintázása és a szennyezés detektálása kizárólag az EU joga, feladata!
Mivel egyetlen napot sem késlekedhetünk ezért az EU Parlament Petíciós Bizottsága részére 2016. április 13.-án petíciót nyújtottam be a témában. A 2016. április 23.-án tartott Küldöttgyűlésen a mézexport, mézpiac témában történő hozzászólásom alkalmával felolvastam a benyújtott petíciót is. A petíció szövegét cikkem mellékleteként csatoltam.
A professzionális és eredményes kampány érdekében a Küldöttgyűlésen kértem az OMME Vezetőségének és Küldötteinek segítségét illetőleg javaslatot tettem egy közösségi médiában szokásos 2-3 perces professzionális videó elkészítésére, megrendelésére, finanszírozására.
A kampány sikere érdekében a Küldöttgyűlésen felajánlást tettem, az általam szabadalmaztatásra benyújtott méhviasz peszticid és más kémia szennyeződésektől történő mentesítési technológia hasznosítását illetően, melyet a magyar méhészek- a magyar méhészet javára ajánlottam fel. A viasz peszticid mentesítési technológia a méhcsaládok fenntarthatósága mellett számos új piaci lehetőset is biztosíthat számunkra, melyet egy másik cikkben fogok kifejteni.
A Küldöttgyűlés egyhangúan megszavazta a benyújtott petícióm támogatását továbbá, hogy Vezetőség a közösségi médiákban használható videó megrendelése és finanszírozása érdekében tegye meg a szükséges lépéseket.
Kérem a méhésztársakat kapcsolódjanak be a munkába, minden ötlet, minden észrevétel fontos.
„Világszínvonalút kell most alkotnunk, méhészeti ágazatunk megmaradása érdekében!”
Miben segíthetitek a kampányt máris?
Leendő kampányunk megnevezésével kapcsolatban máris várok ötleteket, a kampány weblapjával kapcsolatban brand (logó, arculat, szlogen) szintén, mint ahogyan a videospot anyagával kapcsolatban is. Kérem figyelembe venni, hogy a kampány célközönsége elsősorban az európai mézfogyasztó polgár. Bátran engedjétek szabadjára a gondolatokat, alkossuk meg napjaink egyik legnagyszerűbb kampányát!
Ne feledjétek a tét az európai polgárok egészségének megóvása mellett ágazatunk fennmaradása, közvetetten a mézelő méhek fennmaradásának biztosítása, melyet egy következő kampányban fogunk kiharcolni!
Fényeslitke, 2016. április 28.
Baráti üdvözlettel:
Tóth Zoltán
a kampány főszervezője