A Toyota legújabb akkumulátor-fejlesztése örökre átalakítja a traktorokat?
Kovalcsik Emese fordítása
2021. 02. 02., kedd, 08:30
A Toyota 2020. december 14-én jelentette be, hogy a szilárdtest-akkumulátor (SSB) technológia fejlesztésének utolsó szakaszában van. Az akkumulátorok ezen új generációjának csupán 10 percre lesz szüksége ahhoz, hogy a teljesen lemerült állapotból 100%-ra töltődjön fel.
A szilárdtest-akkumulátor egy olyan akkumulátor- technológia, amely szilárd elektródákat és szilárd elektrolitot használ a lítium-ion vagy lítium polimer akkumulátorokban található folyékony, vagy polimer gél elektrolitok helyett.
Az elektromos járművek (EV) elterjedésének legnagyobb akadályát az akkumulátorok jelentik, mivel egy töltéssel nem képesek nagyobb távok megtételére, illetve a töltési idő is tovább tart, mint a benzines vagy gázüzemű járművek esetében.
Azonban a Toyota fejlesztése egy igazi áttörést hozhat az EV akkumulátor technológia világában, ami egy új kérdést vet fel: Mikor lehet majd a belső égésű motorokat elektromosra cserélni a mezőgazdasági járművekben?
Illusztráció
Az EV kategóriában a Tesla a világelső. A járműveikben a Panasonic által gyártott lítium-ion akkumulátorokat használják, melyek a Tesla állítása szerint 260 Wh / kg (watt / óra) energiasűrűséggel rendelkeznek. A szilárdtest-akkumulátorok a lítium-ion energia-sűrűségének körülbelül 2,5-szeresével rendelkeznek. Ez gyakorlatilag 650Wh / kg lehetséges energiasűrűséget jelent.
Megéri majd elektromos traktort venni?
Az akkumulátoros energiát fogyasztó traktornak nyilvánvaló előnyei vannak. A hagyományos traktort használó gazda gyakran járatja a motort, amíg kapukat nyitnak vagy le-föl rakodnak a járműről. Mindeközben nehezen megkeresett pénzét fújják a kipufogóból a levegőbe.
Egy elektromos jármű ezzel szemben nem pazarolja az energiát, ráadásul a zárt helységben -például egy fészerben- nem szennyezi a levegőt, így biztonságosabb és egészségesebb környezetet biztosít a mezőgazdasági dolgozók számára.
De mégis mekkora munkára számíthat a gazdálkodó egy teljesen feltöltött, SSB traktortól? A motor és az üzemanyagtartály eltávolítását szem előtt tartva ésszerű azt feltételezni, hogy egy közepes méretű traktorba 1t (1000 kg) szilárdtest-akkumulátort lehetne elhelyezni. Ez egyenlő lenne az akkumulátor elméleti teljes energiakapacitásával, mely 650kWh.
Nyolc órás munkanappal számolva, az akkumulátorban lévő 650kWh-val azt jelenti, hogy a traktorkezelőnek 109 LE (lóerő) állna rendelkezésre a munkaidő alatt. Azonban a tipikus mezőgazdasági feladatok ellátásához, mint például állatok etetése; rakodás; vagy a műtrágya szórás nincs szükség állandóan 109 LE-re.
Illusztráció
Költségek
Az elektromos motor esetében ha kilowattóránkként 0,09 centtel számolunk (vagyis kb 35-36 forinttal) 81,25 kWh-os töltés 7,31 euró / óra (2600 Ft/óra) üzemeltetési költséget eredményez egy 108 LE-s elektromos traktor esetében.
Egy 108 lóerős dízelmotoros traktor, mely körülbelül 12,5 liter / óra sebességgel dolgozik, üzemeltetési költsége 0,57 euró + áfa / l-rel számolva, 7,12 euro / óra (2570 forint/óra).
Vagyis egy 174 LE-s elektromos traktor üzemeltetési költsége 11,70 € / óra, míg a 20L / órás dízelmotor költsége 11,40 € / óra. Tehát a különböző erőegységek között nincs érzékelhető költségkülönbség. Azonban, ha a termelők napelemek segítségével állítják elő az elektromos energiát, az EV projekt sokkal gazdaságosabb lehet.
A jövőben valószínűleg a kisebb mezőgazdasági munkákhoz használják majd SSB technológiát használó járműveket. Azonban a logisztika és a töltés nehézkes felszerelésigénye miatt nem valószínű, hogy belátható időn belül a nagyobb lóerős belső égésű motorral rendelkező traktorok kiszorulnak a piacról.
Forrás:
www.agriland.co.uk