Növénytermesztés
A világ napraforgómag-termelése
Magyar Mezőgazdaság
Dr. Molnár Zsuzsa – AKI
2014.09.16., kedd, 08:29
A napraforgó globális szinten a szója és a repce után a harmadik legnagyobb területen termesztett olajnövény. A világ napraforgómag-termelése folyamatosan növekedett az elmúlt 25 évben, és a 2014-2015. gazdasági évi kibocsátás 40 millió tonna körül alakul. A világ négy legnagyobb napraforgómag-termelője,
Ukrajna, Oroszország, az EU-28 és Argentína a globális kibocsátás csaknem 80 százalékát adja.
Ukrajna és Oroszország együttesen a napraforgótermés 50 százalékát állítja elő. A napraforgómag feldolgozását a termelő országok többnyire helyben végzik, és a mag alig 4 százaléka kerül nemzetközi forgalomba. Ezzel szemben az előállított – főleg humán fogyasztásra szánt finomított – napraforgóolaj közel felét külpiacokon értékesítik, amelynek egyik legfontosabb importőre az Európai Unió.
Ukrajna napraforgómag-kivitele a belföldi feldolgozás bővülése miatt csökkent 2008-tól, és a 2014–2015. gazdasági évben csupán 200 ezer tonna exportra van kilátás. A 2012–2013. gazdasági évig Törökország volt Ukrajna legnagyobb célpiaca, a fölösleg 50-70 százalékát szállították ide. Ezt követően más importőrök, például Németország, Azerbajdzsán és Lengyelország is előtérbe kerültek. Az ország napraforgódarából a 2000–2001. évi szezonban még alig 600 ezer tonnát vitt ki, a 2013–2014. gazdasági évig ez a hatszorosára emelkedett. Az elsődleges célpiacok a jövőben is elsősorban az EU, Észak-Afrika és a Közel-Kelet országai lehetnek, mindemellett a hagyományos importőrnek számító Lengyelország és Fehéroroszország részéről is erős maradhat a kereslet. Az olaj kivitele a 2000–2001. évi szezon 500 ezer tonnájával szemben a 2013–2014. gazdasági évig 3,7 millió tonnára emelkedett, és középtávon is hasonlóan erős külpiaci keresletre lehet számítani. Ukrajna több mint 100 országba szállít napraforgóolajat, a legnagyobb felvevőpiacok India (az éves exportárualap 30 százalékát vásárolja), Egyiptom és Törökország, de Kína, illetve más távol-keleti importőrök részesedése is nőtt az utóbbi szezonokban.
Oroszország napraforgómag-exportja a 2000–2001. gazdasági évi 700 ezer tonnáról az egyhetedére esett, a 2014–2015. gazdasági évben ugyanis alig 100 ezer tonna napraforgómagot szállíthat ki az ország. A kivitelt a rubel vásárlóerejének csökkenése mellett az Ukrajnával folytatott piaci verseny, valamint a belföldi felhasználás alakulása döntően meghatározhatja a jövőben. Noha a fehérjetartalmú takarmány-alapanyagok iránti belpiaci igény magas, az Oroszországban előállított napraforgódara jelentős hányada – 1,4-1,6 millió tonna – kerül exportra. A fő felvevőpiacok Törökország, Olaszország, Lettország és Spanyolország. A napraforgóolaj exportja a termelés 2011–2012. gazdasági évi 70 százalékos növekedését követően 1-1,6 millió tonnára emelkedett. Az előállított olajat jórészt nyers formában értékesítik a külpiacokon, de egyre számottevőbb a finomított olaj exportja is (20-30 százalék). A nyers napraforgóolaj hagyományos célpiacai Törökország, Egyiptom és Olaszország, míg a finomított termék
elsősorban a szovjet utódállamokba kerül.