Jani Bátya!
Feltehetően félreértette Bükk válaszát (lehet, ő sem fogalmazott teljesen precízen), mert ez az "alkalmazott kutatások" dolog a Magyar Méhészeti Nemzeti Program keretében szereplő jogcím.
A MMNP egy olyan támogatási lehetőséget biztosít a méhészeti ágazatnak, melyet az Unió és a magyar költségvetés finanszíroz. A "ződön" már beszélgettünk többször is e program céljairól és ott módunk is nyílt arra, hogy a nemzeti programmal kapcsolatos gondolatainkat ne csak otthon, az íróasztal fiókjában dédelgessük, hanem a világháló szárnyaira bocsátva azok a döntéshozók (rendeletalkotók) munkáját segíthessék ("Milyen méhészeti nemzeti programot szeretnénk" topic). Magyarán: a "kerál" álruhában eljött a nép közé és meg kívánta hallgatni a nép óhaját és elképzeléseit azzal a programmal kapcsolatban, mely elsősorban a magyar méhészek, a magyar méz piacra jutását hivatott támogatni.
Szó sincs tehát az "OMME tagság pénzéről", hiszen a MMNP uniós (Garancia Alap) és hazai költségvetési forrásokból finanszírozott támogatási program, melybe az OMME úgy került bele, mint koordinátor. Az Unió és az agrárkormányzat a szervezett, szakmai szervezetbe tömörülő méhészeket kívánja támogatni, de nincs kedve 16-18 000 méhésszel, vagy 111 tagszervezettel, mint koordinátorral egyeztetni, hanem a magyar méhészeti ágazatot közel kétharmados arányban "lefedő" érdekvédelmi ernyőszervezetre, az OMME-re bízza, hogy a támogatási jogcímek mögé szánt források a megfelelő helyre, a szervezett méhészekhez kerülhessenek, illetve egyes kérdésekben (pl. szaktanácsadói hálózat üzemeltetése) direktben "szolgáltat".
Nos, ez az "alkalmazott kutatások támogatása" cél, jogcím nem közvetlenül a méhészt kívánja támogatni, hanem forrást kíván biztosítani a méhészek számára fontos kutatási témáknak. E témák közül ezidáig már több is támogatást nyert a MMNP-ból, hiszen ebből jött létre a meteorológiai megfigyelő hálózat, ebből indulhatott el a csatlakozó fenológiai megfigyeléseket végző hálózat, ebből finanszírozták a méhegészségügyi és környezetterhelési monitoring munkát, ebből kapott támogatást több olyan kutatási program, mely közvetve, nem az egyén szintjén érzékelhetően szolgálta a méhészek közös érdekeit. Újdonság, hogy ebben a ciklusban emelkedett az erre szánt forrás összege, ezért természetes, hogy e támogatási összeg-emelkedés a témakörök számában is jelenthet bővülést. Több olyan kutatási program is nyerhet támogatást, mely valóban nagyon fontos a méhészek számára, hiszen a mézelő növények mézelőképességének vizsgálata elengedhetetlen a kultúrnövény-fajták méhészeti értékének megítélése tekintetében, a méhtenyésztők által végzett teljesítmény-vizsgálati munka elengedhetetlen a hazai méh-populációk szelekciós nemesítése szempontjából, de szükség lenne olyan fiatal kutatók munkájának támogatására is, akik e forrás segítségével akár alkalmazott, akár alapkutatások terén járulhatnának hozzá a méhészeti ágazat számára fontos kérdések tisztázásához. Támogatni kellene a méhészettel kapcsolatos diplomadolgozatok, doktori disszertációk készítését, s itt nem csak az effektív méhészeti kérdésekre gondolok, hanem a méhészeti ökonómiára is, szükség lenne a kutatók tanulmányútjainak, ösztöndíjainak támogatására is, de megkockáztatom az eretneknek tűnő gondolatot: szükség lenne a méhészeti kutatások gyakorlati támogatására is, pl. kutató-méhészet(ek) felállításával, ahol nem a versenyszféra melléktermékeként folyhatnának kutatások, és a gazdasági kényszer nem korlátozná a "szellem szabad szárnyalását". S akkor nem beszéltem még a könyvkiadásról, szakmai folyóirat kiadásának támogatásáról, szakmai oktatás színvonalának emeléséről, amelyek mind-mind képesek lennének előbbre vinni a méhészeti ágazat boldogulását.
Természetesen nem nehéz belátni, hogy a MMNP prioritása nem a méhészeti kutatás, sem alap- sem alkalmazott kutatási vonatkozásokban. Már az is üzenet-értékű, hogy az alkalmazott kutatás témája is bekerült a programba, de az vágyálom, hogy az legyen az elsődleges, hiszen a program deklaráltan a méz piacra -uniós piacra- jutását kívánja elsődlegesen támogatni. Támogatja a méhegészségügyet, a mézeink vizsgálatát, a fajtánk nemesítését és a minőségi szaporítóanyag előállítását, a jó minőségű méz előállításának és a vándorlások eszközrendszerének korszerűsítését, de nem lehet első számú feladata a méhészeti ágazat összes sorskérdésének megoldása. Az OMME pedig nem kutatóintézet, hanem érdekképviseleti szervezet, mely nem kutatási feladatokra predesztinált. Ha a méhegészségügyi és környezetterhelési monitoring-munkában kapott feladatokat, s az ahhoz rendelt forrásokat is lehívhatta, az egy jó dolog, de végre be kellene látni, hogy az OMME nem döntheti el, mire hajlandó és mire nem forrásokat szánni. Az OMME nem dönthet abban, hogy a MMNP-ból mit kíván finanszírozni. Abban a forrást biztosító költségvetési szerv a kompetens, az OMME vagy az igazolást adja az egyes célokhoz nyújtott támogatási összegek odaítéléséhez, vagy javaslatot tehet az egyes célok meghatározására, működteti a szaktanácsadói hálózatot, stb.
Az OMME -és annak ügyvivői testülete- nem határozhatja meg, milyen célra ad vagy nem ad a MMNP-ból támogatást, neki adnak olyan feladatokat, melyhez uniós és költségvetési forrást biztosítanak. Ez a forrás (pénzeszköz) nem az OMME-é, még a célok közötti átcsoportosításban sem dönthet, legfeljebb javaslatot tehet. Nos, ha az "elosztás" nem OMME kompetencia, miképp lenne az a Küldöttgyűlésé, OV-é, tagságé. A véleményeket, javaslatokat a tagok és az OMME szervezetei leadhatták a döntéshozó kormányzati szervek felé, melyek kérték e véleményeket és javaslatokat. Ezeket a véleményeket és javaslatokat összefoglalhatta és továbbíthatta. Ha a "vezetésnek" volt a tagság észrevételein túl is javaslata, azt is továbbíthatta. A lehetőségek keretén belül ezeket bizonyára figyelembe is veszik. Ettől fogva viszont nem tudom, mit kellene megszavaztatni a tagsággal? Netán azt, hogy kormányváltásra van szükség, mert az agrárkormányzat nem hajlandó szétrúgni a méhegészségügyet, nem hajlandó a hatósági munkát ellehetetleníteni, s nem az OMME-re kíván bízni olyan feladatokat, melyekhez rendelkezik apparátussal, kompetens szakembergárdával, laboratóriumi háttérrel. Egy bölcs OMME vezetés (mint minden bölcs vezetés) tudja és teszi a dolgát, érdekképviseletként képviseli a tagság érdekeit, a rábízott "állami" feladatokat pedig bölcsen elvégzi. Az a dolga...
Ha a tagság dönteni szeretne alkalmazott kutatás tárgyában, akkor természetesen dönthet. Az OMME pénzének felhasználása tárgyában is, lévén az a tagság pénze. Ha a tagság úgy dönt, hogy forrást kíván rendelni az általa megadott feladathoz, akkor e döntésének anyagi konzekvenciái vannak. A tagság a zsebébe nyúl és megfinanszírozza az általa fontosnak vélt kutatómunkát... Uniós és költségvetési források felhasználásáról, a jogcímekről a forrást biztosítók döntenek, a tagság egyet tehet, ha ez neki nem tetszik: köszöni, de nem kér a MMNP-ból... Majd megkapja a feladatot és a forrást a NAK...