Demokráciában is lehet antidemokratikusan működni. Erre élő példa az OMME. Hogyan történhet ilyen? Önös érdekek alapján. A tegnapi elnökségi ülés a korábbiakhoz hasonlóan, tehát a veszekedés és a félrevezetés jegyében zajlott.
A meghirdetett napirendek közül egy nem lett megtárgyalva, az szmsz. Miért? Valaki az elnökségből javasolta az szmsz megtárgyalását, de nem adott be hozzá semmilyen javaslatot, tervezetet.
Napirend szerinti tárgyalásról nem beszélhetünk, mert néha egyszerre volt megnyitva három napirendi pont is. Azt is el kell mondanom, hogy hiába esett ki dr Cserényi Péter a vezetésből. Úgy látszik mindig "van másik" és az is doktor az "Isten adta". (Kezd elege lenni az embereknek doktorokból. Kezdem azt hinni, hogy a doktori cím megköveteli a Cserényi-Sebők-Mészáros féle magatartást. A három közül a legelviselhetőbb Mészáros Laci. De hát úgy tűnik, hogy az ő magatartásuk a követendő példa. Majd igyekszem hasonulni.) Merthogy hihetetlen amit csinált dr Sebők Péter. Tett egy ígéretet valamelyik korábbi elnökségi ülésen, amit nem tartott be. Amikor számon kérték a végre nem hajtott munkát, akkor nem a bocsánatkérés volt az első mondata, hanem gátlástalanul és azonnal csípőből tüzelt. Mindenki más felelős lehet bármiért, de ő nem. Ez csak egy kis szösszenet az elnökségi ülés hangulatából, de sajnos nagyon jellemző volt végig. Zajlottak az oda-vissza lövöldözések, övön aluli ütések, durva hangulatkeltések. Együttgondolkodás nyomai csak néha fordultak elő.
Bross Péter bocsánatkéréssel kezdte, időzavar miatt az általa javasolt napirendekhez az előterjesztést elnökségi ülés előtti napon küldte ki. Majdnem leharapták ezért a fejét, de az viszont senkit nem zavart, hogy dr. Sebők Péter nem végezte el a munkáját, továbbá az sem, hogy az szmsz-t javasoló titokban maradt személy se adott be semmi tervezetet.
A Küldöttgyűlés összehívásának napirendje el lett döntve. Csodák nem lesznek. Azok a pénzszivattyúk, amik eddig is voltak, továbbra is fognak működni. Azok a témák, amik a méhészek számára igazán égetők, a Küldöttgyűlés napirendjén nem szerepelnek.
Viszont lesz egy nagyon furcsa és előkészítetlen napirendi pontja a Küldöttgyűlésnek, az alapszabály módosítása.
- Előkészítetlen, hiszen az alapszabály előkészítő bizottságot össze se fogják hívni.
- Furcsa azért, mert átugorva a 2014 évi novemberi alapszabály változatot, és a 2015 évi küldöttgyűlésen megszavazott alapszabályt fogjuk módosítani.
Megjelent az OMME 2016 október 27-i elnökségi ülésén dr. Soós Tibor ügyvéd úr és újabb hasba akasztó dumát hintett el. A legfurcsább és legképtelenebb állításokat tette. Azt állította, hogy a mostani működésünkre a törvények szerint nem a 2005-ös alapszabály a hatályos, hanem a 2014 évi novemberi hiszen azt a küldöttgyűlést másodfokú bíróság szabályosnak tekintette, tehát a küldöttgyűlés összehívását a 2014-es alapszabály szerint az OMME Elnöksége szabályosan hívhatja össze.
Soós ügyvéd úr másik képtelen kijelentése az volt, hogy ha nem lesz eredményes az OMME Küldöttgyűlése 2016 november 13-án, akkor működésképtelenné válhat az OMME 2017 március 31 után, hiszen ezen időpont után az OMME már nem működhet a régi Ptk. szerinti alapszabály alapján.
Hosszú lenne kifejteni, miért hamis mind a két állítás, de dr. Soós Tibor vagy tudatosan félrevezette az OMME elnökségét vagy előre megbeszélte az OMME elnöksége néhány tagjával, hogy ezt a hasba akasztó dumát fogja itt a nyilvánosság előtt elhinteni.
Miért merem itt leírni, hogy dr. Soós Tibor ügyvéd hamis állításokat tett? Azért mert Bross Péter OMME elnök számára a Fővárosi Törvényszék Civil irodájának felelős munkatársa elmondta, hogy a Bíróság számára csak a 2005-ös alapszabály az hatályos, tehát az OMME működésének törvényességét csak és kizárólag csak a 2005-ös biztosítja.
Mi történik akkor, ha 2017 március 31 után még nem lesz az új Ptk szerint hatályos alapszabálya az OMME-nak? Semmi veszedelmes dolog nem történik. Nem szűnik meg az OMME, nem fog a TEK kirohanni a Viola utcába és nem csinál helyettünk rendet. Még talán az ügyészség se fog ezzel foglalkozni. A 2005-ös alapszabály szerint fog az OMME 2017 március 31 után is működni, azzal a kiegészítéssel, hogy ahol a 2005-ös alapszabály ütközik a törvényekkel, pl az új Ptk-val, ott a törvény szerint kell a döntéseket meghoznia az OMME-nak. Fölösleges fenyegetőzni és ijesztgetni az OMME tagokat bármivel. Szégyellni való lesz, ha ez megtörténik, mert azt fogja mutatni, hogy az OMME-ban a demokrácia és a morál nem elég magas szintű vagyis képtelen egy korszerű alapszabályt megalkotni. De hogy is tudna megalkotni, ha nem is zajlik alapszabály előkészítés. Soós ügyvéd úrnak tulajdonéppen ez a jó, ez az érdeke, hiszen így erre is ő kapja a megbízást. Továbbra is Dől a pénz hozzá a mi szervezetlenségünk és demokráciára való képtelenségünk miatt. Merthogy megszavazta tegnap az OMME elnöksége, hogy továbbra is dr Soós Tibor ügyvédi iroda intézi az OMME ügyeit.
Mit szavazott még meg az OMME elnöksége?
Például azt, hogy az informatikai rendszer átvilágítási és a kft átvilágítási dokumentációja "szar" (ez az én rövidítésem azokról a terjengős megfogalmazásokról, ami ez ügyben elhangzott) és ezért nem kapják meg a küldöttek. De nyilvános, tehát bárki elolvashatja bent az OMME irodában. Gyönyörű.
Nagy vita zajlott a kft sorsáról holott nem is volt napirenden. Bizonygatták hogy mennyire hasznos és fontos, de sajnos nincs üzleti terve és célja. Bizonygatták, hogy ha az OMME közhasznú szervezet kíván lenni, akkor nem veheti át a vállalkozási tevékenységeket.
Két perc alatt megtaláltam az interneten az idevonatkozó adószabályt.
Elsődlegesen gazdasági-vállalkozási tevékenységű szervezet: azon szervezet, amelynek éves összes bevétele 60%-át eléri vagy meghaladja a gazdasági-vállalkozási tevékenységéből származó éves összes bevétele.
Ha valamely évre vonatkozóan megállapítható, hogy a civil szervezet elsődlegesen gazdasági-vállalkozási tevékenységű szervezetnek minősült, az adóhatóság a civil szervezettel szemben törvényességi ellenőrzési eljárást kezdeményez.
Tehát ha az OMME vállalkozási tevékenységet csinál és az összes bevételének a 60 %-át nem éri el a vállalkozási bevétel, akkor szó nincs a közhasznúság veszélyeztetéséről. Az OMME-nak jelenleg nemcsak a tagdíjakból van bevétele, hanem az MMNP-ből is. Ráadásul összesen többszáz millió Ft összesen. Következésképpen se jogi, se közgazdasági indoka nincs a kft fenntartásának, hiszen az OMME-n belül és jól felügyelhető módon el lehetne átni azokat a gazdasági tevékenységeket, amik most nem az OMME-nak hoznak hasznot.
Továbbra is azt állítja az OMME elnöksége, hogy nincs szükség a kft szorosabb ellenőrzésére. Állítják, hogy nem kell felállítani külön ellenőrző bizottságot a kft ellenőrzésére, sőt az se probléma, hogy az OMME Ellenőrzési Bizottsága se végez szoros ellenőrzést a kft felett.
Végül 6:4:1 arányban megszavazták, hogy pályázatot írnak ki a kft ügyvezetői állására mert Mészáros Józsefnek csak 2016 dec 31-ig szólt a megbízatása.
Bross Péter nagyon nehézményezte, hogy Mészáros József két ügyvezetői feladatot lát el egyszerre és szeretné, ha az egyesületi ügyvezetői posztról távozna. Mészáros József élénken tiltakozott. Véleménye szerint a két feladat együttesen gyönyörűen és zökkenőmentesen ellátható és ő el is látja. A HATOK csoportja is ezen az állásponton volt. Meglepő, hogy az összeférhetetlenség fel se vetődött a vitában.
Összegezve a kft ügyet. A múlt el van felejtve (bajnak kárnak nincs gazdája, de még felelőse sem) és a OMME Magyarország Kft továbbra is kiválóan alkalmas manipulációkra, hiszen nincs ellenőrízve és ezen az állapoton nem is akar az Elnökség változtatni.
Lássuk mi történt munkacsoport ügyben. Égetően szükség lenne az Alapszabály előkészítő munkacsoport felállítására, de erről szó se esett. Óh, minek. Van pénze az OMME-nak dögivel, jut a kft mellett dr. Soós Tibor ügyvédi irodának is az alapszabály összefércelésére.
De azért egy munkacsoport elindul. Ez pedig az Informatikai Munkacsoport, aminek feladata egyértelmű. Ebbe jelentkeztek a legkevesebben, 9 fő. Bezzegh László Tükör (itt talán most éppen Huber) fogja vezetni. Annyit mindannyian tudunk, hogy a rendszer nagyon akadozva működik és Schrammel Pál szerződése 2016 dec 31-ig tart. Hogyan tovább? Még nagyon sok kimenete lehet a dolognak. Csak reménykedünk, hogy nem lesz rosszabb a helyzet.
A Magyar Méhészeti Nemzeti Program változásairól nem sok szó esett. Ha csak azt nem tekintjük idetartozónak, hogy döntöttek arról, hogy mely tudományos kutatások és milyen összegben lehetnek támogatottak. Apró eredmény, hogy a gyurgyalagok és a méhek kapcsolatának kutatására, adatgyűjtésekre is el lett különítve pénzkeret. Állítólag lesz kutatási koordinátor, de hogy mikor arról nem született döntés.
A sok civakodás miatt nem sok szó esett a mézes reggeliről és a marketing programról. Szerencsére ezek körül nincs vita.
Amiben aztán mélységes egyetértés volt, a tisztségviselői tiszteletdíjak ügye. Miután ebben vita nem volt, mindenki elégedetten távozott.