Méhek vs. növényvédelem

  • 1407 válasz
  • 580092 megtekintés
*

Geddekas

  • *****
  • 5859
Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #660 Dátum: 2016. Augusztus 17. 12:18 »
DDT tündöklése és bukása

1874-ben állította elő először O. Zeidler.  DDT 1942-ben váratlanul nagy gyakorlati jelentôségre tett szert. P. Müller –
vizsgálatokat végzett meleg vérű élőlényekre ártalmatlan inszekticidek (rovarölőszerek) felkutatására – ekkor ismerte fel, hogy ez a régen ismert anyag még nagy hígításban is rendkívül hatásos méreg a rovarokra s ráadásul – legalábbis a korabeli vizsgálatok szerint – emberre és meleg vérű állatokra teljesen ártalmatlan. Tegyük még hozzá, hogy ez az anyag egyszerűen, olcsón előállítható, és amit akkor ugyancsak előnyének véltek: hatása hosszú ideig megmarad.

Az újrafelfedezés épp a legjobbkor jött. A Gesarol (a DDT hatóanyagú rovarirtó szer fantázianeve) szerepet játszott a szövetségesek győzelmében, mert segítségével el tudták pusztítani a tífuszt terjesztő tetveket. Alkalmazásának leglátványosabb sikerét 1944-ben érte el Nápolyban, amikor a szövetségesek a város felszabadítása után olyan higiéniai viszonyokat találtak, hogy tífuszjárvány kitörésétől tartottak. Ekkor nemcsak a hadsereg tagjait, hanem a egész lakosságot is "beporozták" DDT-vel és így sikerült is megelőzni a járvány kitörését. A háború vége felé ugyanezt tették a hadsereg újoncaival, sőt a tengerentúlra indulásuk előtt DDT-vel impregnált fehérneművel látták el őket.

A DDT csodálatos hatásával kapcsolatos lelkesedés a háború után sem szűnt meg, ezzel irtották a betegségterjesztő szúnyogokat, sôt az istállók falát is bepermetezték vele, hogy kipusztítsák a legyeket, a kórokozó baktériumok hordozóit.

Lassanként azonban kiderült, hogy a DDT kezdetben előnyösnek vélt tulajdonságai nem is olyan előnyösek. Rájöttek, hogy nem szelektív hatású, s a hasznos rovarokat is válogatás nélkül elpusztítva ökológiai zavarokat, károkat okoz. Amit pedig a legkedvezőbb tulajdonságának véltek – ti. hogy nem illékony és a természetben hosszú ideig nem bomlik le –, rendkívül hátrányosnak bizonyult, hiszen a kipermetezett DDT a talajvízzel a folyókba és a tavakba jutva felhalmozódik az algákban, onnan a táplálékláncon át a halakba, majd a madarakba kerül, szervezetükben felhalmozódik és pusztulásukhoz vezethet, vagy legalábbis gátolja szaporodásukat. A DDT használatának következményeit a környezetre a legfrappánsabban Rachel Carson írta le a "Néma tavasz" címû könyvében.

A világon elsőként tudomásom szerint Magyarország tiltotta be a DDT használatát. A neonikotinoidok betiltásában már nem lehet Magyarország világelső, de ezek betiltása is be fog következni.

Annyit még érdemes hozzátenni a DDT történetéhez, hogy a DDT bomlásterméke a DDE már nagyon pici kis mennyiségben is öli a spermiumokat, sőt anti androgén, tehát férfiatlanító hatású molekula. Ráadásul erős rákkeltő tulajdonságú, ahogy a több más mesterségesen előállított vegyületnek is van hasonló hormon és rákkeltő hatása.

Vajon - az eddig ismerteken túl - milyen károsító hatás fog még kiderülni a neonikotinoidokról?
Az élet a legjobb tanítómester, eltekintve attól, hogy minden tanítványát megöli. Bár az erdő zsugorodott, de a fák továbbra is a fejszére szavaztak, mert annak a nyele fából volt, és azt hitték, hogy közülük való.

Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #661 Dátum: 2016. Augusztus 17. 12:41 »
Akkor kérnék egy pár sort írni a DDT nevű a maga idejében szuper vegyszerről, annak történetéről és a mai napig fellelhető következményeiről.

Kérem röviden és minél kevesebb idegen szóval (Dr. Szalay László) közérthetően, mivel nem az az okos akinek van tudása, hanem aki azt át tudja adni,
mert ha nem akkor az a tudás meglehetősen öncélú!
(A szófosást is kerüljük, kímélve mások idejét!)

A DDT valami hasonló volt mint most a neok.....neok esetében most a dicsőítő résznél tartunk!


Kedves Chuck!

Nem tudom, kinek címezte alábbi "kérését"? Előtte Lindzzy posztolt egy új "méhméreggel" kapcsolatos cikket, de még attól is óvakodott, hogy bármilyen kommentárral ellássa, az olvasóra bízván a vélemény kialakítását.

Eszerint "kérésének" szövegkörnyezetéből kiindulva nem Lindzzyt szólíthatta meg...

Magamra szintúgy nem kívánom venni a megszólítást, a témában nem kívántam sem pro, sem kontra megnyilatkozni sem a DDT-ről, sem a neonikotinoid hatóanyagú csávázószerek "felmagasztalásáról" vagy porba tiprásáról. Hozzáteszem, akiket ezzel vádolni szoktak megváltói körökben, azok sem állították soha, hogy a neonikotinoidok ne jelentenének kockázatot a méhekre, de a jelenlegi mezőgazdasági gyakorlat alapján a helyettesítésükre kijuttatott rovarölő-szerek kockázatát sem óhajtották elhallgatni. Ráadásul egyszer már belinkeltem azt a tárgyalási jegyzőkönyvet, melynek aláírója akkor momentán Bross elnök úr volt, aki e jegyzőkönyv tanúsága szerint semmilyen meghatározó méhegészségügyi kockázatot nem vélt felfedezni a neonikotinoid hatóanyagú csávázószerek szabályos használata során. Vagy akkor nem mondott igazat, vagy azóta ráébredt, hogy ismeretanyag híján nyilatkozott a méhészek nevében úgy, hogy a neonikotinoid csávázószerek nem jelentenek végzetes veszélyt a méhekre. Idéznék a jegyzőkönyvből:

"A felhasználást betiltó tagállamok az állománykezelést nem, csak a csávázást korlátozták. Franciaországban a neonikotinoid tartalmú csávázó anyagok be vannak tiltva. Ennek ellenére a méhek pusztulása nem állt meg (sőt a Cruiser ismét kapott engedélyt csávázásra is Franciaországban). Az OMME elnöke szerint a méhpusztulást feltehetőleg atka okozta, illetve az állományok genetikai összeomlása (leállt a méhanya import)."

Tudja mit? Valószínűleg egykor nem mentette el a teljes jegyzőkönyvet, beidézem hát, hogy képben legyen:
http://meheszforum.hu/forum/viewtopic.php?f=7&t=387&p=147199&hilit=Bross+P%C3%A9ter#p147199

Látja? Nem látja? Na, látja! Ezek után kérem, hogy vonják már le a konzekvenciát a Klubvezetővel, Csányi Antallal, Csuja mesterrel együtt, s azt követően szólítsák fel Bross barátjukat is, hogy legelébb kérjen bocsánatot a méhészektől, s utána mondjon le üstöllést, de izibe! Nehogy már csak másokkal vitesse el a közös balhét!

Jaj, bocsánat, látja, milyen a vízeszű vénember? 'Iszen Ön a meg nem szólított klubtársat elsősorban a DDT-vel kapcsolatban kérdezte...

Nos, azzal kapcsolatban meg tényleg fölösleges litániát írni, talál a neten hozzávetőleg 16 900 000 találatot a DDT keresőszóra. Válogasson a találatokból kedve és elkötelezettsége szerint, az orvosi Nobel-díjat Paul H. Müller-rel visszaadatni már nem tudja (1965. okt. 13-án végleg "lemondott"), de a sors furcsa párhuzamot produkál néhány esetben: mostanság a DDT-t is "visszasírják" a világ néhány részén, s "kiátkozása" ellenére humánegészségügyi indokokkal megkerülhetetlennek vélik a használatának újbóli engedélyezését:

http://www.ng.hu/Civilizacio/2006/08/A_DDT_visszater
https://www.epa.gov/ingredients-used-pesticide-products/ddt-brief-history-and-status
S ha már itt a Zika-vírus is, újra hajlamos az emberiség elgondolkodni, most akkor fekete-fehér-e az egész világ, vagy a kép árnyaltabban is lefesthető?
http://acsh.org/news/2016/02/11/how-poisonous-is-ddt/

No, de legyen elég ennyi, ha esetleg valamelyik olvasnivaló kibontásával megakadna, azt nagyon sajnálom, de a fordításokat feltenni ide illetlen merényletnek tartanám a tárhely ellen. Talán Geddekas segíthet, úgysem tartózkodnak elérhetetlen távolságban. Dugják össze a buksit, s olvasgassanak...

Ha meg nincs módja és ideje az információk begyűjtésére, miből gondolja, hogy az "agresszív kismalac" stílusban előadott provokálásra más majd feláldozza az idejét...? Elég közérthető volt?

*

Geddekas

  • *****
  • 5859
Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #662 Dátum: 2016. Augusztus 17. 13:15 »
Idézet
Elég közérthető volt?
Igen, meg aljas is, mint a tárgyástalicska. Jobb lenne azt tologatnád a gönyüi fóliasátradban a méhészek vakítása helyett.
Az élet a legjobb tanítómester, eltekintve attól, hogy minden tanítványát megöli. Bár az erdő zsugorodott, de a fák továbbra is a fejszére szavaztak, mert annak a nyele fából volt, és azt hitték, hogy közülük való.

Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #663 Dátum: 2016. Augusztus 17. 14:39 »
Néhol még elég sokáig használatban maradt a DDT. Pl. én a 90-es évek elején jól beszórtam a macskámat bolha ellen Matadorral.

Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #664 Dátum: 2016. Augusztus 17. 17:14 »
Az alábbi két válaszból leszűrhetik a kedves méhésztársak (Geddekas, agresszív Tetű úr) kinek milyen az alap természete, stílusa.....    ;D

A szófosásból gondolta az öngyilkos hajlamú irtó úr, hogy megszólítatott?  ;)

Kérdezném, hol fejtette ki az egyesületünk közhasznúságának elvesztésére irányuló haveri tevékenységet?  :o

Nem találom sehol, pedig nem sokára OV, Küldöttgyűlés és el kéne mondani a tagságnak egy "hiteles" forrásból származó történetet.
« Utoljára szerkesztve: 2016. Augusztus 17. 21:03 írta Texas Ranger »
Szabó György

Az életben egy dolgot jól jegyezz meg!
Az emberek soha nem változnak,
csak te ismered meg őket jobban!

*

Geddekas

  • *****
  • 5859
Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #665 Dátum: 2016. Szeptember 07. 17:49 »
TERVEZET

NÉBIH
Növény-, Talaj- és Agrárkörnyezet-védelmi Igazgatóság
Jordán László úr
igazgató részére

Tárgy: Repcében alkalmazott növényvédő szerek és növényvédő szer kombinációk méhekre gyakorolt hatása

Tisztelt Igazgató Úr!

Gratulálunk a növénytermesztőknek az idei kiugróan jó repcetermésükhöz. Lám, a neonikotinoidok használatának korlátozása nem omlasztotta össze a hazai repcetermesztést. Éppen ezért érthetetlen számunkra, hogy kiugróan jó repcetermesztési eredmények ellenére szükséghelyzetre hivatkozva kér a Magyar Kormány a vetőmagtermesztők számára felmentést a neonikotinoid használat korlátozása alól. 

Annak ellenére, hogy csak méhkímélő növényvédő szerek kapnak forgalomba hozatali engedélyt, évek óta azt tapasztaljuk, hogy azoknak méhcsaládoknak a tavaszi fejlődése derékba törik, amelyik repcetábláról gyűjt vizet, nektárt és virágport. Nyilvánvaló tény ma már, hogy aki sikeresen akarja kihasználni az akác méhlegelőt, érdeke elkerülni a repcetáblákat, holott korábban azért mentünk a repcelegelőre, mert ott erős rajzásképes szintre fejlődtek a méhcsaládok és "bombaerős" méhcsaládokkal mehettünk akácra. Manapság az a jellemző, hogy a repcetáblára települt méhcsaládok népessége nem a természetes ütemben növekszik, hanem lényegesen lassabban, sőt akár el is néptelenedhet a méhállomány. Ez utóbbi esetben az akác méhlegelőn áruméz gyűjtésére se nagyon lehet számítani. A tünet olyannyira általános, hogy ezt nem lehet az egyes méhész esetleges felelőtlenségének, tudáshiányának betudni.

A méhek testébe a növényvédő szer elsődlegesen orálisan, másodlagosan a kültakarón keresztül jut be. Egy nagyságrenddel kevesebb molekula kell a mérgező hatáshoz, ha a méh nektárral és vízzel veszi fel mérget, mintha az a kültakarón keresztül szívódik fel. A szakirodalom azt mutatja, hogy a tiakloprid és imidakloprid tiametoxám orális toxicitása olyan magas, hogy a ma engedélyezett és ajánlott dózisa esetén is kiválthat mérgezést. A három vegyület a növényi nedvekbe nagyon hosszú ideig megmarad és mozog. A növényből nem feltétlenül egyenletesen, hanem a talaj minőségének és a mikroklimatikus viszonyoknak megfelelően lökésszerűen is távozik. Lökésszerű távozáskor önmagában is képes a méhcsaládban mérgezést okozni.

Különösen fontos hogy, a neonikotinoidok rovarölőhatása bizonyos gombaölőszerekkel együtt alkalmazva hatványozódik. Erre szakirodalmi bizonyítékok vannak. A növényvédelmi gyakorlat ismeri és egyre szélesebb körben alkalmazza ezt a szinergikus hatást, ami sajnos nemcsak a kártevőkre, hanem a méhcsaládok életére is veszélyes. Ezért tartjuk fontosnak, hogy az egy adott növénykultúrában rendszerszerűen együtt alkalmazott növényvédő szer hatóanyagok szinergikus hatására kötelezően legyenek vizsgálatok.

A neonikotinoidok használatának korlátozása hasznos volt számunkra, de láthatóan nem elégséges a mértéke. Kérjük a  fenti érveink alapján gondoskodjon arról, hogy a rutinszerűen együtt alkalmazott rovar és gombaölőszerek szinregikus hatására végeztessen vizsgálatokat és az eredményektől függően rendeljen el használati korlátokat.

Tisztelettel


Kelt:


aláírás aláírás aláírás aláírás aláírás

Szóval sok-sok aláírás
Az élet a legjobb tanítómester, eltekintve attól, hogy minden tanítványát megöli. Bár az erdő zsugorodott, de a fák továbbra is a fejszére szavaztak, mert annak a nyele fából volt, és azt hitték, hogy közülük való.

*

Geddekas

  • *****
  • 5859
Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #666 Dátum: 2016. Szeptember 07. 17:52 »
Várom a tervezethez véglegessé formálásához a véleményeket, javaslatokat.
Az élet a legjobb tanítómester, eltekintve attól, hogy minden tanítványát megöli. Bár az erdő zsugorodott, de a fák továbbra is a fejszére szavaztak, mert annak a nyele fából volt, és azt hitték, hogy közülük való.

Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #667 Dátum: 2016. Szeptember 07. 21:10 »
Jó ötletnek tartom!
Délután felhívtak a Greenpeace-es fiúk, és elmondták, hogy ismét nagy akcióba kezdenek.
Annyit tudok, hogy keresték Bross Pétert, de nem érték el.
Szerintem Csuja Laci küld el nekik a tervezetet, mert párhuzamosan haladtok.
Én biztosan aláírom!
Lilahagyma szerint méhész-méhésszel áll szemben ebben a témában.
Szerintem meg a józan ész áll szemben azokkal, akik a mérgeket kipártolják.
Már reménykedtem, hogy végleg betiltják ezeket a gyilkos kotyvalékokat, de a vegyszerlobbi erősebb.
Nagyernyei Attila

*

Geddekas

  • *****
  • 5859
Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #668 Dátum: 2016. Szeptember 07. 21:20 »
Már elkezdtem az egyeztetést. Adatokat, szakcikkeket kell mögé tenni.
Az élet a legjobb tanítómester, eltekintve attól, hogy minden tanítványát megöli. Bár az erdő zsugorodott, de a fák továbbra is a fejszére szavaztak, mert annak a nyele fából volt, és azt hitték, hogy közülük való.

*

Kitin

  • *****
  • 934
Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #669 Dátum: 2016. Szeptember 08. 23:36 »

Bemásolok egy írást, érdemes áttanulmányozni / tessék figyelmesen elolvasni:

"Az alapvető jogok biztosának
Jelentése
az AJB-6598/2012. számú ügyben

Előadó: dr. Kovács Anikó

Az eljárás megindítása
A panaszosok beadványukban azt kifogásolták, hogy a belterületi, kertes, családi házuk melletti beépítetlen területen növénytermesztés folyik, ahol – a termesztett növénytől függően – szezononként 1–3 alkalommal a terület bérlője gyomirtó-, gombaölő- vagy rovarölő szerrel permetezést végez. Sérelmezték, hogy a növényvédő szerek permetezéssel történő kijuttatása veszélyezteti a kertjükben a saját célra történő növénytermesztést, illetve az a birtoklásban zavarja őket.
A beadványban foglaltak alapján felmerült az egészséges környezethez való jog sérelmének gyanúja, ezért az alapvető jogok biztosáról szóló 2011. évi CXI. törvény (Ajbt.) 18. § (1) bekezdése alapján vizsgálatot rendeltem el, amelynek során megkerestem a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) elnökét is.

A megállapított tényállás
A panasz szerint az ingatlan kertjének közvetlen szomszédságában álló, belterületi, mintegy 1000 m² alapterületű termőföldön – amely több oldalról is lakóházakkal körülhatárolt – nagyüzemi növénytermesztést (kukorica, repce, tavaszi búza) folytat a földterület bérlője. A megművelt terület megközelítőleg 25 méter széles és 300 méter hosszú, melyet a traktor után szerelt nyitható permetező gép teljesen lefed, és mivel a szántás és az azon folyó termesztés a panaszosok házától 10-15 m-re található, a permetezőszerekből, műtrágyából a panaszos kertjébe is jut. A panaszosok kérték a bérlőt, hogy kiskorú gyermekeik és a saját egészségük érdekében előzetesen tájékoztassa őket a permetezés idejéről. A bérlő bár megígérte, mégsem értesítette őket a növényvédő szerek kijuttatásának időpontjáról.
Hegyhátsál önkormányzatának jegyzője arról tájékoztatta a panaszosokat, hogy jogszabály nem tiltja a belterületen történő permetezést, csak olyan kikötést tartalmaz, hogy II-es és III-as kategóriájú vegyszer alkalmazható lakott területrészen. Felhívta a figyelmüket, hogy birtokvédelmet kérhetnek a bíróságtól a szomszéd magatartásával szemben. Ezen jogi lehetőséggel a panaszosok nem éltek.
A panaszosok a Vas megyei Kormányhivatal Élelmiszerbiztonsági és Állategészségügyi Igazgatósága Növény- és Talajvédelmi Igazgatóságának egyik munkatársával is megbeszélést folytattak, de csak azt a tanácsot kapták, hogy ha a szomszéd területen permetezés folyik, akkor a gyerekekkel menjenek el otthonról, mivel minden vegyszer ártalmas az egészségre. Arról is tájékoztatták őket, hogy az időjárástól függően 2-3 óra a szerek felszívódási ideje.
2012. szeptember 28-án kelt panasz-kiegészítésükben a panaszosok arról számoltak be, hogy 2012. augusztus 31-én a bérlő gyomirtóval permetezte a repcével bevetett területet. Utólag beismerte, a gyomirtózást egy BUTISAN STAR nevű szerrel végezte, ami I-es kategóriás készítmény, aminek a belterületi használata a növényvédelmi tevékenységről szóló 43/2010. (IV.23.) FVM rendelet szerint tilos.

A panaszosok már több alkalommal is próbáltak megegyezni a bérlővel, illetve a bérbeadóval (pl. adásvétel, bérbevétel, földcsere), ám mindeddig sikertelenül, ezért jogszabály módosítási kezdeményezéssel fordultak hozzám.

Érintett alkotmányos jogok
   A jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelménye: „Magyarország független demokratikus jogállam.” (Alaptörvény B) cikk (1) bekezdés)
   Az állam alapjogvédelmi kötelezettsége: „Az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait tiszteletben kell tartani. Védelmük az állam elsőrendű kötelezettsége.” (Alaptörvény I. cikk (1) bekezdés)
   Egészséges környezethez való jog: „Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez. Aki a környezetben kárt okoz, köteles azt – törvényben meghatározottak szerint – helyreállítani vagy a helyreállítás költségét viselni.” (Alaptörvény XXI. cikk (1) és (2) bekezdések)

Alkalmazott jogszabályok
– Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény
– A növényvédelmi tevékenységről szóló 43/2010. (IV.23.) FVM rendelet
– A növényvédő szerek forgalomba hozatalának és felhasználásának engedélyezéséről, valamint a növényvédő szerek csomagolásáról, jelöléséről, tárolásáról és szállításáról szóló 89/2004. (V.15.) FVM rendelet
– A növényvédő szerek forgalomba hozataláról valamint a 79/117/EGK és a 91/414/EGK tanácsi irányelvek hatályon kívül helyezéséről szóló 1107/2009/EK rendelet

A vizsgálat megállapításai
I. A hatáskör tekintetében
Az alapvető jogok biztosának feladat- és hatáskörét, valamint ennek ellátásához szükséges vizsgálati jogosultságokat az Ajbt. határozza meg. Az Ajbt. 18. § (1) bekezdése szerint az alapvető jogok biztosához bárki fordulhat, ha megítélése szerint közigazgatási szerv, helyi önkormányzat, nemzetiségi önkormányzat, kötelező tagság alapján működő köztestület, a Magyar Honvédség, rendvédelmi szerv, közigazgatási jogkörben eljáró egyéb szerv e jogkörében, nyomozó hatóság vagy az ügyészség nyomozást végző szerve, közjegyző törvényszéki végrehajtó, önálló bírósági végrehajtó vagy közszolgáltatást végző szerv (a továbbiakban együtt: hatóság) tevékenysége vagy mulasztása a beadványt tevő személy alapvető jogát sérti vagy annak közvetlen veszélyével jár (a továbbiakban együtt: visszásság), feltéve, hogy a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket – ide nem értve a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatát – már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
Az Ajbt. 28. § (1) bekezdése szerint az alapvető jogok biztosa az általa lefolytatott vizsgálatról jelentést készít, amely tartalmazza a feltárt tényeket és az ezeken alapuló megállapításokat és következtetéseket.

II. Az érintett alkotmányos jogok tekintetében
Az ombudsmani intézmény megalakulása óta az ombudsmanok következetesen, zsinórmértékként támaszkodtak az Alkotmánybíróság alapvető jogállami garanciákkal és az alapjogok tartalmával kapcsolatos elvi megállapításaira, valamint – az ombudsmani jogvédelem speciális vonásainak megfelelően – alkalmazták az alapjog-korlátozás alkotmányosságát megítélni hivatott egyes alapjogi teszteket.
Magyarország Alaptörvényének és az Ajbt. hatályba lépését követően is folytatni kívánom e gyakorlatot, így míg az Alkotmánybíróság eltérő álláspontokat nem fogalmaz meg, eljárásom során irányadónak tekintem a testület eddigi megállapításait. Mindezt alátámasztandó, az Alkotmánybíróság a 22/2012. (V. 11.) AB határozatában arra mutatott rá, hogy „az előző Alkotmány és az Alaptörvény egyes rendelkezései tartalmi egyezősége esetén éppen nem a korábbi alkotmánybírósági döntésben megjelenő jogelvek átvételét, hanem azok figyelmen kívül hagyását kell indokolni”.
Az Alaptörvény XXI. cikkében deklarált egészséges környezethez való jog értelmezését az Alkotmánybíróság a jelentősége folytán alaphatározatként értékelhető 28/1994. (V. 20.) AB határozatában, valamint az arra épülő későbbi határozataiban végezte el. A testület e döntésében részletesen elemezve az egészséges környezethez való jogot megállapította, hogy az elsősorban önállósult és önmagában vett intézményvédelem, azaz olyan sajátos alapjog, amelynek az objektív, intézményvédelmi oldala túlnyomó és meghatározó. A környezethez való jog az állam környezetvédelemre vonatkozó kötelességei teljesítésének garanciáit emeli az alapjogok szintjére, beleértve a környezet elért védelme korlátozhatóságának feltételeit is. E jog sajátosságai folytán mindazokat a feladatokat, amelyeket másutt alanyi jogok védelmével teljesít az állam, itt törvényi és szervezeti garanciák nyújtásával kell ellátnia. Az állam kötelességeinek magukban kell foglalniuk az élet természeti alapjainak védelmét és ki kell terjedniük a véges javakkal való gazdálkodás intézményeinek kiépítésére. [996/G/1990. AB határozat]
Az Alkotmánybíróság elvi éllel állapította meg, hogy az állam nem élvez szabadságot abban, hogy a környezet állapotát romlani engedje, vagy a romlás kockázatát megengedje. Ez az állami fellépés olyan korlátját jelenti, amely megakadályozza, hogy a már elért objektív védelmi szint, illetve hatékonyság csökkenjen, az addig elért környezetállapot romoljon. Következésképpen nem engedhető meg, hogy a környezetvédelemhez való jog érvényesülése társadalmi, gazdasági folyamatok, körülmények függvényében mennyiségileg vagy minőségileg változzon.

III. Az ügy érdeme tekintetében
A tényállás teljes körű feltárása érdekében tájékoztatást kértem a Nébih elnökétől arra vonatkozóan, hogy mennyivel jelent nagyobb veszélyt a környezetre (emberekre, állatokra, kultúrnövényekre) a II. forgalmi kategóriába tartozó növényvédő szerek használata, mint a III. forgalmi kategóriába tartozóké és mely hatóság, milyen gyakorisággal ellenőrzi a növénytermesztőknél a II. forgalmi kategóriába tartozó növényvédő szerek felhasználását. Kérdést tettem fel arról is, hogy mely növények termesztését lehetetlenítené el, ha lakott területen megtiltanák a II. forgalmi kategóriába tartozó növényvédő szerek használatát, továbbá milyen jogi megoldást tud javasolni a panaszos által leírt problémára.
A Nébih elnökének tájékoztatása szerint a II. forgalmi kategóriába tartozó növényvédő szerek használata nem jelent nagyobb veszélyt a környezetre, mint a III. forgalmi kategóriába tartozóké. Az engedély-okiratban leírt felhasználási körülmények betartása esetén sem a II. sem a III. forgalmi kategóriába tartozó növényvédő szer kijuttatása nem jelent elfogadhatatlan kockázatot az emberekre, az állatokra vagy a kultúrnövényekre.
A növényvédő szerek forgalmazási korlátozásának fő oka az, hogy a szer engedélyezett felhasználása olyan kockázatcsökkentő intézkedésekhez kötött, amelyeket a képzetlen (többnyire lakossági) felhasználó esetleg nem tart be. Ilyen feltételek lehetnek:
   a felhasználónak saját egészsége védelme érdekében védőruhában kell dolgoznia,
   a permetezés után bizonyos ideig nem lehet munkát végezni a kezelt területen,
   a méhek védelme érdekében csak a reggeli vagy az esti órákban lehet permetezni, illetve virágzó növényeket nem lehet megpermetezni,
   a nem cél szervezetek védelme érdekében a tábla szélén egy meghatározott sávot (ún. pufferzónát) kezeletlenül kell hagyni ... stb.
A növényvédő szerek forgalomba hozatalának és felhasználásának engedélyezéséről, valamint a növényvédő szerek csomagolásáról, jelöléséről, tárolásáról és szállításáról szóló 89/2004. (V.15.) FVM rendelet 5. § (5) cd) és ce) pontja értelmében Magyarországon csak olyan növényvédő szer hozható forgalomba és használható fel, amely nem ártalmas közvetlenül vagy közvetetten (például ivóvízen, élelmiszeren vagy takarmányon keresztül) az emberek vagy állatok egészségére vagy a felszín alatti vizekre, valamint nem befolyásolja elfogadhatatlan módon a környezetet, különös tekintettel a növényvédő szer sorsára és viselkedésére a környezetben, a vízszennyezésre (beleértve az ivóvizet és a felszín alatti vizeket) gyakorolt hatására, valamint a nem célzott fajokra való hatására.
A Nébih elnökének levele szerint a növényvédő szerek felhasználását a területileg illetékes megyei kormányhivatal növény- és talajvédelmi igazgatóságának növényvédelmi felügyelői jogosultak ellenőrizni. Az ellenőrzések az ellenőrzött előzetes értesítése nélkül szúrópróbaszerűen zajlanak, és többek között kiterjednek a növényvédő szer megfelelő módon történő raktározására, felhasználására, a kijuttatást végző engedélyének meglétére, érvényességére. A 2010. év vegetációs időszakában több mint 3000 ellenőrzést végeztek, amely a növényvédő szer felhasználást hivatott felülvizsgálni.
Arra a kérdésre, hogy mely növények termesztését lehetetlenítené el, ha lakott területen megtiltanák a II. forgalmi kategóriába tartozó növényvédő szerek használatát, a Nébih elnöke kifejtette, hogy jelenleg Magyarországon, belterületen a kiskerti zöldség- és gyümölcstermesztés nagyobb jelentőséggel bír, mint a szántóföldi növénytermesztés. A megfelelő minőségű élelmiszerek előállításához – így a saját fogyasztásra termelt friss zöldségek és gyümölcsök esetében is – elengedhetetlen a növényvédő szerek használata.
A termesztés során gyomirtó, gombaölő és rovarölő szereket használnak, amelyekből 190 db II. forgalmi kategóriás készítmény áll a termelők rendelkezésére. A növényvédő szeres kezeléseknél kiemelten fontos a különböző hatóanyagú készítmények váltott felhasználása, mert a hosszú időn át egy azon növényvédő szer hatóanyaggal történő védekezés hatására rezisztencia alakulhat ki. Emiatt az adott kórokozó, kártevő vagy gyomnövény kártételének visszaszorítása érdekében végzett kezelés nem éri el a kívánt hatást, aminek következtében a termelő nagyobb mennyiségű növényvédő szer kijuttatással reagál, növelve ezzel a környezet terhelését.
A gyomirtó szerek belterületi felhasználásának kiemelt jelentősége van a parlagfű elleni védekezés terén is. Hazánkban több százezer ember mindennapját keseríti meg az allergia. Az emberek közvetlen környezetében lévő pollenforrások megszüntetésének leghatékonyabb módja a vegyszeres gyomirtás, ugyanis a mechanikai beavatkozások – pl.: kaszálás – következtében kialakult stresszhelyzetre gyorsabb növekedéssel, virágzással reagál a növény.
A Nébih elnökének levele szerint a fentiek alapján elmondható, hogy a II. forgalmi kategóriába tartozó növényvédő szerek felhasználásának betiltása megnehezítené a kiskerti zöldség- és gyümölcstermesztést, a szántóföldi növénytermesztést, továbbá magában hordozza a rezisztens kórokozók, kártevők vagy gyomnövények kialakulásának lehetőségét, nem is beszélve arról a tényről, hogy kevesebb eszköz állna rendelkezésre a parlagfű elleni eredményes védekezéshez.

Arra a kérdésemre miszerint, milyen megoldást javasol a panaszban leírt problémára, a Nébih elnöke kiemelte, hogy a tájékoztatási kötelezettség hiányát orvosolni lehetne a növényvédő szerek forgalomba hozataláról valamint a 79/117/EGK és a 91/414/EGK tanácsi irányelvek hatályon kívül helyezéséről szóló 1107/2009/EK rendelet 31. cikke (4) bekezdés b) pontjának a magyar jogi szabályozásba történő átültetésével. [31.cikk (4) bekezdés b) kötelezettség a termék használatának megkezdése előtt azoknak a szomszédoknak a tájékoztatására, akik ki lehetnek téve a permet elsodródásából származó hatásoknak, és akik kértek tájékoztatást]
Az említett bekezdés értelmében az engedélyokiratra vonatkozó követelmények kötelező elemein felül opcionálisan lehetőség nyílik a szomszédok tájékoztatására vonatkozó előírások engedélybe foglalására.
A Nébih elnöke szerint – a tájékoztatást kérő levelemben felvetett másik megoldási lehetőség –, a lakott területektől való védőtávolság bevezetése már összetettebb probléma, mert a védőtávolság esetleges bevezetése során figyelembe kell venni, hogy a házi kertekben történő zöldség-, illetve gyümölcstermesztést ne lehetetlenítse el a szabályozás.
A növényvédelmi tevékenységről szóló 43/2010. (IV.10.) FVM rendelet (FVMr.) 10. § (5) bekezdése előírja, hogy „Közterületen, valamint közösségi célt szolgáló területen növényvédő szert a 17. § (2)-(3) bekezdése szerinti felsőfokú növényvédelmi képesítéssel és hatályos engedéllyel rendelkező személy közvetlen irányításával lehet kijuttatni. A kezelésről az érintett lakosságot a helyben szokásos módon tájékoztatni kell.”  Ugyanakkor az FVMr. 6. § (2) bekezdése szerint „Közterületen, lakott területrészen, üdülőterületen, ideértve az ott áthaladó vasúti pályatestet is, házi kertben, közösségi célt szolgáló területen (így különösen egyházi, oktatási, egészségügyi, szociális intézmények területén) csak az engedélyokirat szerint, II. vagy III. forgalmi kategóriába tartozó növényvédő szereket szabad felhasználni.” A II. forgalmi kategóriájú növényvédő szerek felhasználására csak az FVMr. 18. §-ban meghatározott képesítéssel rendelkezők jogosultak.
A fentiekben foglaltak alapján megállapítottam, hogy a belterületi nagyüzemi növénytermesztés esetén az FVMr-ben meghatározott korlátozott tájékoztatási kötelezettség gyakorlata sérti az érintett területtel szomszédos ingatlanok tulajdonosainak és használóinak egészséges környezethez való jogát.
Fontosnak tartom kiemelni, hogy a polgári jogi eszközök rendkívül hatékony megoldást jelenthetnek a környezetvédelmi igények kikényszerítéséhez. Jelen esetben a birtokvédelem vehető igénybe, amelynek szabályait a Polgári Törvénykönyv rendezi. A törvény értelmében, akit megfosztanak a birtokától vagy zavarnak a birtoklásban, az egy éven belül a jegyzőtől, egy év elteltét követően közvetlenül a bíróságtól kérheti az eredeti birtokállapot helyreállítását vagy a zavarás megszüntetését.

Intézkedésem
A jelentésemben feltárt alapvető joggal összefüggő visszásság orvoslása érdekében az Ajbt. 37. §-a értelmében felkérem a vidékfejlesztési minisztert, hogy kezdeményezze a növényvédő szerek felhasználása esetén fennálló tájékoztatási kötelezettség kiterjesztését a növényvédő szerek forgalomba hozataláról valamint a 79/117/EGK és a 91/414/EGK tanácsi irányelvek hatályon kívül helyezéséről szóló 1107/2009/EK rendelet 31. cikke (4) bekezdés b) pontjának magyar jogi szabályozásba történő átültetésével.

Budapest, 2012. december
Prof. Dr. Szabó Máté sk.  "


*

Geddekas

  • *****
  • 5859
Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #671 Dátum: 2016. December 04. 08:30 »
Bross Péter az őszi küldöttgyűlésen elmondta a kereskedők panaszát, miszerint a magyar akácméznek magas a repce pollen tartalma. Megoldásként azt javasolta, hogy az akácméznek, mint fajtaméznek a tulajdonságait, fajta jellemzőit módosítani kell, a változó világnak megfelelően kell alakítani.

Pedig a jelen helyzetnek két oka van:
1.
Gyengék a méhcsaládok.
2.
30 000 ha repce helyett 300 000 ha repce van.

Ez utóbbi lenne a kisebbik gond, sőt a legkevésbé kellene probléma forrásának lennie. Nem kellene, hogy tönkretegye az akácmézet, mert ez ellen tisztítópergetéssel lehet védekezni, ha elég erős a méhcsalád és kibírja a tisztítópergetést.

A sokkal nagyobb baj - és ez az igazi ok -, hogy a repcén nem felerősödnek, hanem tönkremennek a méhcsaládok a "korszerűnek mondott" nővényvédelem miatt. Egyre másra születnek olyan permetezés technológiák, vegyszerkoktélok, amiknek rejtett pusztító hatása erősebb és hosszabban (akár 3-4 hétig is) tart, mint a már betiltott szereké.

Ezekkel a legyengült méhcsaládokkal érkezik a méhész a repcéről az akácra. Sokan nem is pergetnek a repcén, mert annyira nincs mit. Sokan pergetnek ugyan, de csak csipegető pergetést tudnak csinálni. Az akác elején elvégzett tisztító pergetést is csak módjával csinálják. "Én vigyázok a méhekre, nem nyúlok a fészekhez!"- felkiáltással a fészekben levő levő repcemézet el se veszi, sőt sok esetben el se veheti, mert akkor tönkre is mehetne a méhcsalád. "Kímélem a méhcsaládot, Ne kapjon stresszt!" ezért két akácra vándorláson nem is mer gondolkodni. A méhcsalád felerősödik mérgektől mentes akácon, a fészekből átpakolja a méztérbe az összes mézét. Aztán az akác végére aztán mégis csak összejön egy pergetésnyi méz, amibe aztán benne van egy kis téli élelem, egy kis tavaszi méhlegelő, jó adag repce és azért ott van 70-80 %-nyi akácméz is.

Tudom, hogy benne van ebben a pergetésben a tőke, a sok munka, gyötrelem, öröm és fájdalom, de ezért a mézért - megérthetitek - nem lehet 4-5 eurót kérni kiónként.

Szóval ilyen a XXI. század akácméze és ilyen is marad mindaddig, amíg a szántóföldi növénytermesztésben alapvető technológiaváltás be nem következik. Ennek a technológiaváltásnak lehetne a méhész érdekképviselet a hajtóereje, a kikényszerítője, de egyelőre nem az, egyelőre a méhész vezetőink vakok és bénák. Akik meg tudják, hogy mit kellene csinálni, - tisztelet a kivételnek - KOLLABORÁNS MEGALKUVÓ ......

Fújj! Na azért kell a Csuját kizárni a z OMME-ból, mert ő is ilyeneket mond.

Kedves Geddekas! Kimoderáltam a mondatod utolso szavat. Kerlek, ne add egy szint ala! Udv: Bicska
« Utoljára szerkesztve: 2016. December 04. 09:00 írta bicska »
Az élet a legjobb tanítómester, eltekintve attól, hogy minden tanítványát megöli. Bár az erdő zsugorodott, de a fák továbbra is a fejszére szavaztak, mert annak a nyele fából volt, és azt hitték, hogy közülük való.

Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #672 Dátum: 2016. December 04. 09:51 »
Arra ki emlékszik, hogy a 80-as években volt olyan, hogy az akác előtt kikergetett mézért 1 Ft-tal többet adtak? :-)

*

bükk

  • ***
  • 169
Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #673 Dátum: 2016. December 04. 11:29 »
Nem gondolom,hogy kizárólag a növénytermesztésre kéne mutogatni repcevirágpor ügyben.
Az tény,hogy országos szinten nehéz kimaradni a repcéből hiszen a méhek 6-8 km-re is elmennek érte.
De azért is vagyunk méhészek,hogy a tiszta fajtamézeket állítsunk elő a fogyasztó részere.

A következő okokat látom.
Amíg keresleti mézpiac volt senkit nem zavart a repce pollen,méhészek erre rájöttek ezért elmaradt a tisztító pörgetés.
Sok méhész nem ismeri,nem nézi a közvetlen méhlegelőt,ezért nem tudja mikor kell optimálisan a tisztító pörgetést elvégezni.
Tudja mikor kéne végezni,de csak hétvégégeken tud pörgetni akkor lesz segítsége.
Nincs kaptármérlege és a repce még,de az akác már virágzik,neten olvasta mások már pörgetnek,ő is pörget.
Akácon kopaszra pörget,megy bele a fias-és a virágporos keret tartalma,kell az a kevés akácméz.
Későn pörget akác után, virágzik a vadrepce és a mustár.
Egy kínálati mézpiacon fitymálják a kereskedők a mézet,tehetik a mézeket még most bennük lévő pollenek
alapján azonosítják szabvány szerint.

Lehet-e tiszta repcementes mézet termelni?
Igen,az esetek nagy többségében,csak néhány jól bevált méhészeti fogást kell elvégezni.
Pld. a tisztítópörgetést az napon végezzük amikor akácról már 1-1,5kg-os hordás van,vagy üres mézkamrát teszünk
a fészekre a hordás megindulásakor,vagy nem pörgetünk a fészekből.....




Re:Méhek vs. növényvédelem
« Válasz #674 Dátum: 2016. December 04. 11:42 »
Én nem igazán értem ezt a mostani repcepollen mizzériát.
Tudomásom szerint a mézszabvány egyértelműen előírja az akácmézben található keresztes virágok pollenszámát vagyis , hogy mennyi idegen lehet benne.
Szerintem még mindíg jobb a repcepollen és méz százalékban mintha pollenmentes rizsszirup vagy valami mesterségesen előállított szirup lenne benne. De ha valakit zavar a repcepollen, hát a gyantaszűréses technológiával biztosan az is eltávolítható.

Üdv. jani bátya