Nem írja felül az Alapszabály a Ptk-t. Pont azt vizsgálja a Bíróság, hogy az Alapszabály megfelel-e a törvényeknek. Megfelelt, bejegyezték.
Ahol a Ptk megengedi, hogy eltérjenek az alapértelmezett szabálytól, ott el lehet térni. Ez nem felülírja a magasabb jogszabályt, hanem az általa adott teret engedi szabadon kitölteni: mert felnőtt emberek így akarják.
Attól, hogy törvényes, még az alapszabály lehet rossz, nem tükrözheti a megváltozott igényeket. (elmélet)
Gyakorlat:
A mostani alapszabály egyébként rossz. pl. hiába gyűjtöttek össze több, mint 10 százaléknyi elnök aláírását Mészáros László bizalmatlansági szavazásához, az akkori elnök kijogászkodta, hogy miért nem érvényes a sok-sok elnök aláírása. Na ezért is rossz az alapszabály, mert az értelmezésnek olyan tág teret ad, hogy az már a józan ész fölé emelkedik, és mondatelemzés általános iskolai szintjére csökkenti az egyesületi munkát.
Összefoglalva:
A Ptk-n túl az alapszabályban a felnőtt emberek azt határoznak, amit akarnak. Ha arról döntenénk, hogy csak akkor érvényes a szavazat, ha közben halelluját énekel, akkor azt is lehet.
Az OMME valamelyik fóruma úgy döntött, hogy nem hív össze 10.000 méhészt, hanem küldötteken keresztül gyakorolja a szavazást. Ez törvényes, ezt fogadta el valamelyik küldöttgyűlés (2005 előtt…)
Ebben én nem látok semmi kivetnivalót.
A szavazási arányt meg kétféle módon kell számolni. Mikor melyiket kell alkalmazni, az Alapszabály és Ptk kérdése.
1. Az összes lehetséges szavazat és a kérdést megszavazók aránya, (ezek elemi kérdések, pl. beolvadás más szervezetbe)
2. A jelenlevő szavazatok és a kérdést megszavazók aránya. És még itt is vannak aljátékok. A szavazati joggal nem rendelkezőket sose kell beleszámolni.
Aki az alapján índít pert, hogy Gipsz Jakab ott volt, és nem kapott szavazócédulát mert se nem elnök se nem küldött, szerintem bukó.
Ha Rottenspiller Béla meg azért idít pert, mert ott volt, nem volt szavazócédulája, és nem számolták bele, szerintem az is bukó.
Azt javasolom, hogy ne azon elmélkedjünk, hogy melyik mondatot most hogyan lehetne kiforgatni, hanem azon, hogy mit írjunk bele.
1. Egyetértesz-e azzal, hogy 13.000 ember nem tud tagggyűlést tartani? Ha igen, akkor elfogadod, hogy kell valamilyen képviseleti rend, ezt nevezzük küldötteknek. Ez nem jelenti azt, hogy lemond a jogáról. Ez azt jelenti, hogy szavazati jogát küldöttön keresztül gyakorolja.
2. Ha van küldött, akkor azok meggyőzhetik egymást, van vitajoguk? Ha igen, akkor el kell fogadni, hogy ezek olyan küldöttek, amelyek nem tudnak minden verzióra otthon felkészülni. Persze lehet olyan fontos kérdés, amiről előtte otthon kialakítják a véleményt, és utána arról aképpen kötelesek szavazni, amit a helyi szervezet döntött. De ez mind belefér a demokráciába.
3. Követkeő kérdés, hányan legyenek. Amíg kicsi volt az OMME, addig jó volt a mostani szabály. A jelenlegi, több mint 400 fő már nehezen tanácskozik. Itt mit javasoltok?
Alapelv, hogy a kétféle tagszervezet minden OMME-n belüli joga megegyezőnek kell lennie.