Legutóbbi hozzászólások

Oldalak: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta wr Dátum 2024. Április 07. 07:13 »
Idézet
Az ilyen és ehhez hasonló elszólások elraktározódnak bennem.
Ennek őszintén örülök mert tanulsz belőle, másrészről ha évek múlva visszanézed látni fogod mekkora butaságot írtál.
Idézet
Tényleg ennyire mérethibás kaptárakkal is dolgoznak a mai világban?
Szerintem senki nem dolgozik olyannal, de hát természetes, hogy aki fekvőként használja a rakodót annak minden ilyen új. Nekem most nincs kedvem leírni, majd megkérdezed olyantól akinek van rendes rakodója, hogy miért építik össze a két keretsort, és nem csak olyankor amikor hónapokig nem nyúlunk hozzájuk. Egy picit azért segítek, nekik az ugyanúgy 1 léputca, az alsó és a felső keretsor, azok összeépítésével próbálják korrigálni a hibát (két léc plusz a hézag) amit a méhész odarakott. Mint írtam, ilyenkor a két fiók még fészek, ezért vannak mostanra alul és felül is táblás fiasok.
Idézet
Azt lehetne konkrétabban leírni hol kapható zacskós műlép, és lapáttal vagy szivattyúval kell bepakolni?
Úgy látszik megint olyanról írtál amibe nincs belelátásod. Tudod, nálam a műlép az nem úgy van, hogy kimegyek a találkozóra és becserélek 50 kiló viaszt műlépre, hanem úgy van, hogy elvisznek egyszerre néhány mázsát a saját viaszomból és ugyanazt kapom vissza hengerelve. Mivel ekkora mennyiséget nem tudok feltenni a konyhaszekrény tetejére, meg nem is fogy el egy év alatt, ezért valahol kint kell eltárolni, és muszáj zacskóba tennem, mert jártam már úgy, hogy a moly fúrt egy szép likat a zacskó sarkába és nekiment a műlépemnek. A zacskó meg úgy zár, hogy nem jön ki belőle a viasz illata. Macerásabb mint vegyszerezni valamivel? Igen, cserébe garantáltan tiszta marad.
Idézet
Nálatok, akik csínját bínját ismeritek írásaitok alapján a méhészetnek, van atka?
Atka az mindenkinél van, megsúgom még annál is aki azt hiszi hogy nála nincs. A kérdés csak az, hogy kinél mennyi van.
Idézet
Tényleg ez a legfontosabb?
Ha nem is a legfontosabb, de eléggé lényeges témakör. Én akác utánig biztosan nem kezelek, de van aki már túl van négy kezelésen január óta.
Idézet
Jó nektek.
Dehogy. Akkor lenne jó, ha már annyi pénzem lenne, hogy egyáltalán nem kellene méhészkednem.
Idézet
Nálam meg a rajzásra készülődés.
A helyedben én erre nem lennék büszke, sőt, általában a méhészek ezt még titkolni is szokták mert elég ciki karácsony után még áprilisban is fákat díszíteni. A méhészek ilyenkor inkább az akácvirágzásra készülődnek...
82
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta neo Dátum 2024. Április 07. 04:51 »
A fene vigye el seed, hát nem Te voltál az, aki a gliceroxos tetszikelésekkel (teljesen jogosan) robbantottad a bombát? Én nem akartam írni semmit, de jöttek a hozzászólások.
Oszkár!
Bercivel ellentétben én igazat adok neked abban, hogy amíg rendben vannak a méheid, addig semmiképpen ne változtass a technológiádon. Abban is igazad van, hogy nekem sem ártott volna néhányszor akác után kezelni. Miért nem tettem? Mert rendben volt a technológiám, és nem láttam jelét a "fertőzöttségnek". A fertőzöttség jelét a rakodókaptárban valóban úgy lehet a legjobban felismerni, hogy a fiókok közé épített szétszakított heresejteket nézem atkára. Ez pedig nem mérethiba, hanem a fiókok közötti méhjárat nagysága. Én már régen gondolkozom azon, hogy meg kellene szüntetni, de ez csak olyan gépi technológia esetén működhetne, ahol a két fiók egymásra rakásakor az utó pillanatban kapnának ide egy ventillátoros füstöt, és a még mindig ott lévő méheket pedig erős levegőárammal kifújnánk. Kézi technológia esetén azért van a méhjárat, hogy ne nyomjuk agyon a két keretléc között levő méheket. Wr-rel ellentétben azonban, ha én csak egy családban egy olyan felszakított heresejtet  találok, amiben atka van, azt már a katasztrófa jelének tekintem. Miért? Hát a zárókezelések miatt! Annál ez nem fordulhat elő. A kriminális 2018-as évben én csak annyit láttam, hogy a 7 fél NB fiók a családok túlnyomó részének nem volt elég. A szomszéd méhei nekem hordták az akácot! Ott azonban a betelepüléskor még nem volt a heresejtekben atka.
A feketeleves utána jött, amikor ezek a behordott atkák már kellőképpen felszaporodtak nálam. Vissza lehet nézni miket írtam akkoriban.
Idézet
Az is biztos ,hogy lenullázni senki sem tudja mert akkor már kipusztult volna.
Ezzel a mondatoddal viszont nem értek egyet. Ez fordítva igaz. Ha mindenki lenullázná, akkor pusztulna ki az atka. tehát, ha 99 százalék lenullázza, akkor még mindig megmarad. Ugye én rengeteg pofoztam már erről. Azért nem pusztult ki sem  az atka, sem a méh, mert több év átlagában mindig  annyi atka kerül kiirtásra, mint amennyi megszületett. 5 év tartalék van a rendszerben, ennyi idő alatt akár növekedhet is az atkalétszám, mégsem lesz probléma., mert még eltűrik a méhcsaládok. Na most, ha ennek a fordítottja történne, tehát mindig több atkát pusztítana ki a méhész, mint amennyi abban az évben megszületetett, akkor az lenne, hogy 10 ezer méhészetben először eltűnik 100-ból, majd ezerből, majd 8000 ezerből, a végén marad 100 családnál. A gond legkésőbb itt jelentkezne: amikor már évek óta nem látnának a méhészek atkát, akkor abbahagynák a kezelést. Pedig még 100 családnál ott van. Csak senki nem tudja melyik méhészet, melyik családjában van egy-egy atka. Az eredménye pedig 4-5 év múlva jelentkezne, amikor mindenkinél ismét megjelenne az atka.
Amint látod engem a jövő érdekel. Én már nagyon kifelé megyek az életből. De ott vannak az unokáim. Miattuk lényegesek a  lehetséges forgatókönyvek. Hiába konszolidált most a helyzet, ez a jelenlegi módszerekkel nem tartható fenn. Ezért érdekel minden új technológia. Gondolok itt méhek által terjesztett atkavírusra, miegymásra. Én bízom az emberiség képességeiben. Csak legyünk képesek felismerni azt, hogy mi vezet előre, és mi vissza.
83
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta seed150 Dátum 2024. Április 06. 19:54 »
........... amikor fiók levételnél szétszakadnak a két keretsor közé épített heresejtek ..............
Ugyan semmi köze az atkairtáshoz, de...!!!
Az ilyen és ehhez hasonló elszólások elraktározódnak bennem.
Tényleg ennyire mérethibás kaptárakkal is dolgoznak a mai világban?

Tegnap meg ma kint szoptam egész nap, bepakoltam még 4 zacskó műlépet,

Azt lehetne konkrétabban leírni hol kapható zacskós műlép, és lapáttal vagy szivattyúval kell bepakolni?

Na hátha Attila morcos lesz, -mert ez ugye az atka topik,- lenne egy kérdésem.
Nálatok, akik csínját bínját ismeritek írásaitok alapján a méhészetnek, van atka?
Mert ugye már ismét téma az atka. Tényleg ez a legfontosabb? Jó nektek. Nálam meg a rajzásra készülődés.
84
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta wr Dátum 2024. Április 06. 17:07 »
Idézet
Míg a kicsit kipusztítja ,addig a nagy éli vígan az életét.
Ez akkor lenne igaz, ha a kicsiben is darabra ugyanannyi atka lenne mint a nagyban, de ugye a valóságban ez korántsem így van, hanem mondjuk százalékosan van ugyanannyi. A téves állítást arra alapozod, hogy ha a 8000 egyedből álló családból elpusztít 8000-et az atka, meg elpusztít 8000-et a 30000 egyedből álló családból is, akkor a kicsi valóban elpusztul, míg a nagynál marad még 24000 egyed.
Na de ezt Te is látod, hogy ez úgy hülyeség ahogy van! Atkát úgy kell irtani, hogy a 8000 egyedből álló családból se pusztuljon el még 1000 egyed se. Meg a nagy se éli vígan az életét, ha közben százával nyüzsögnek rajtuk az atkák.

Az atkafertőzöttségnek pedig valóban vannak jelei, amikor fiók levételnél szétszakadnak a két keretsor közé épített heresejtek és abban majd minden fedett sejtben van 3-4 atka, meg amikor szárnyatlan fiatal méhek sétálnak a kereten, de amikor ilyet látsz akkor már nagy a baj, akkor már régen kezelni kellett volna.
Tegnap meg ma kint szoptam egész nap, bepakoltam még 4 zacskó műlépet, szakítottam is szét heresejtet szép számmal, de szerencsére egyetlen egy atkát nem láttam egyikben sem.
85
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta Berci Dátum 2024. Április 06. 15:07 »
neo.

"Félreértés ne essék. Nem "kell" semmit sem bizonyítani. Csak halkan jegyzem meg, hogy én még sohasem kezeltem az elmúlt 30 évben atka ellen akác után. Azért, mert, ha ősszel jó volt a kezelés, akkor nem kell."

Bizonyos esetekben ez igaz is lehet!  Ha "nullázod" az atkát ősszel, akkor akác után sem tud annyira feldúsulni a saját atkád, hogy gondot okozzon. A repcén összeszedett atka sem tud annyira feldúsulni,hogy akácon gondot okozzon. Legalábbis állomány szinten nem. Egy-egy család természetesen lehet problémásabb. Ez a vis major eset. Te is sokáig küzdöttél a vándor atkák ellen. (vitáink fő forrása volt)Látod Te is jobban tetted volna ,ha akkor akác után kezelsz! Most meg nálam ezt kifogásoljátok?  És már Berci Fertőzöttségről beszél!?  Intenzív vándorlásnál ez hatványozottan igaz!
Berci nem tudom vándorol-e?Nem vándorlok. Állóméhészetem van.

Amig a családok képe(nekünk) megfelelő nem változtatunk az atkairtáson. Az ,hogy ezt ki hogyan éri el ,mennyi kezeléssel, és mivel,  tizedrangú kérdésnek tartom.Bár így lenne! Sajnos pont ez a logika fog oda vezetni, hogy megjeleni a "szuperatka" ami minden ellen is ellenálló lesz. Nehogy magadra vedd! Egyszerűen logikailag ez jön ki.

Az anya zárkázása meg a legvégső opció!Szerintem ennek kellene lennie a legelső opciónak. Az atka elleni kezelés alfájának és omegájának.


Berci.

"Már akác után jelentkeztek Nálad az atka fertőzőttség jelei. Miért?"

Atkafertőzés jelei? Nem vizsgáztatlak, csak írd már le a FERTŐZÖTTSÉG jeleit.
Kíváncsi vagyok ,hogy mit nézel amikor FERTŐZÖTTSÉGRE utaló jeleket látsz?
Igazad van. Rosszul írtam. Atka terheltséget kellett volna.

Mert látatlanban  kijelenteni ezt nagy "távgyógyászati" képességekre utal!
Nem látatlanban. Te írtad le. Akác után ellazáztátok az atka elleni védekezést, ezért napraforgó előtt tartós hordozó és oxál kombóval védekeztetek. Ebből nekem az következik, hogy az az állításod, amiket a fecnikkel szeretnél igazolni, a saját méhészetedben meg is dőlt. Fias mellett nem tudtad az atkát olyan szintre levinni, hogy akác után,és napraforgó előtt,ne okozzon gondot. (nekem pl. sikerült, de ismerek intenzíven vándorló méhészt is, akinek sikerül.) Majd miután észlelted kezelted tartós hordozóval és oxállal is. Miért nem csak az egyikkel? Vélhetőleg azért, mert nem bíztál igazán az egyikben sem. Az oxálban biztos, hogy nem...ha biztál volna, akkor csak azzal kezeltél volna, hiszen a fecnik szerint fias mellett is tudod jól kezelni az atkát

Az is biztos ,hogy lenullázni senki sem tudja mert akkor már kipusztult volna, DE az sem mindegy hogy egy marék, vagy egy kétfiókos család tudja elviselni ugyanannyi atkát.


Míg a kicsit kipusztítja ,addig a nagy éli vígan az életét.
Ez sajnos 10 éve még igaz lehetett. Az atka által terjesztett vírusok miatt ez erősen kérdőjeles.

Félreértés ne essék!Irigylésreméltóan szépek a méheid. Láttam a képeket itt is és a FB-on is. Gratulálok!
Valószínű, hogy nem fogjuk egymást meggyőzni a magunk igazáról.
Részemről már így is többet foglalkoztam a témával, mint amennyit szerettem volna. További kellemes napot! 

 
86
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta oszkár Dátum 2024. Április 06. 08:52 »
neo.

"Félreértés ne essék. Nem "kell" semmit sem bizonyítani. Csak halkan jegyzem meg, hogy én még sohasem kezeltem az elmúlt 30 évben atka ellen akác után. Azért, mert, ha ősszel jó volt a kezelés, akkor nem kell."

Bizonyos esetekben ez igaz is lehet!   Te is sokáig küzdöttél a vándor atkák ellen. (vitáink fő forrása volt)Látod Te is jobban tetted volna ,ha akkor akác után kezelsz! Most meg nálam ezt kifogásoljátok?  És már Berci Fertőzöttségről beszél!?  Intenzív vándorlásnál ez hatványozottan igaz!
Berci nem tudom vándorol-e?

Amig a családok képe(nekünk) megfelelő nem változtatunk az atkairtáson. Az ,hogy ezt ki hogyan éri el ,mennyi kezeléssel, és mivel,  tizedrangú kérdésnek tartom.

Az anya zárkázása meg a legvégső opció!


Berci.

"Már akác után jelentkeztek Nálad az atka fertőzőttség jelei. Miért?"

Atkafertőzés jelei? Nem vizsgáztatlak, csak írd már le a FERTŐZÖTTSÉG jeleit.
Kíváncsi vagyok ,hogy mit nézel amikor FERTŐZÖTTSÉGRE utaló jeleket látsz?

Mert látatlanban  kijelenteni ezt nagy "távgyógyászati" képességekre utal!

Az is biztos ,hogy lenullázni senki sem tudja mert akkor már kipusztult volna, DE az sem mindegy hogy egy marék, vagy egy kétfiókos család tudja elviselni ugyanannyi atkát.

Míg a kicsit kipusztítja ,addig a nagy éli vígan az életét.
 

 
87
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta wr Dátum 2024. Április 06. 08:27 »
Berci és neo nagyjából leírták a lényeget. Ez, hogy a "szublimálás fiasítás mellett csak gyérít" ez ugye nem csak a szublimálásra igaz hanem az összes szerre, az amitráz is csak gyérít és minden más is csak gyérít ameddig fiasítás van. "Nullázni" az atkát csak fiasításmentes állapotban lehet, és olyankor kb. bármilyen szerrel lehet. Hatékonyság. Én csináltam azt, hogy a családok egy részét furettóztam, a másikat szublimáltam, utána cseréltem, volt ahol nem cseréltem, és minden kezelés után számoltam a hullást. Nincs szignifikáns különbség, a szublimálás pont ugyanúgy gyérített mint a furettózás, talán a szublimálás hatékonysága valamivel jobb volt, mert százalékosan kb. 5-15%-kal többet hozott le összességében mint az amitráz. Amiben a nagy különbség van a két kezelés között az a családok állapota. Szublimálásnál nincs olyan, hogy a szer miatt összeomlik egy család, a furettózásnál bizony van ilyen, és nem csak én mondom ezt hanem sokan mások is.
Mi akkor a megoldás? Az őszi fiasmentes állapot és akkor a szublimálás. Én ezt nem szeretném mert nagy macera, cserébe sokkal többet kell kezelni. Amikor itt a szomszédban megfeleződött az egyik méhészet állománya abban az évben ha jól emlékszem 28 vagy 29 alkalommal kezeltem!
Aki ilyen 3 fiókos hunorral dolgozik mint az enyém, és van kedve a betelelési munkafolyamatot elvégezni, meg van helye elpakolni a rengeteg fiókot (családonként kettőt) az meg tudja azt csinálni, hogy a szotyit lepörgeti, de csak 1 fiókot, a maradékot bent hagyja és ráetet annyi cukrot amennyit szükséges, ha 1 kilót akkor annyit, ha 6-ot akkor annyit. Aztán októberben fiókot cserél, a méztér mézes fiókját alulra teszi, a fészek fiókból a méheket belerázza, ha van fias keret azt sem teszi vissza és kész a fiasmentes állapot, anyát sem kell keresgetni és zárkázni, 2-3 szublimálással el lehet intézni az atkát. Annyira el lehet (ezt mára már három méhésztől is tudom), hogy akác után egyáltalán nem kell kezelni, és összességében a napraforgó után is csak néhány kezelésre van szükség, mégsem dúsul fel az atka, mert ugye tavasszal jóval kisebb létszám kezd szaporodni. Esetleg még az sem, és ami van azt év közben viszik át a kóbor herék egyik családról a másikra, ezt nem tudom.
88
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta buksi Dátum 2024. Április 05. 22:01 »
Valahol a fecen olvastam kínai fluvalinát lapokról,állítólag jó,és a Furák is forgalmaz valamilyen Ekopol lapot amit a szlovákok is használtak,talán érdemes lenne utána nézni valamilyen szakiknak.
89
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta leo Dátum 2024. Április 05. 21:32 »
Akkor ki mivel védekezik? A méhcsaládok száma nő. ????
90
Szakmai kérdések / Re:ATKAIRTÁS, de ésszerűen
« Utolsó üzenet: írta neo Dátum 2024. Április 05. 21:02 »
Oszkár!
Félreértés ne essék. Nem "kell" semmit sem bizonyítani. Csak halkan jegyzem meg, hogy én még sohasem kezeltem az elmúlt 30 évben atka ellen akác után. Azért, mert, ha ősszel jó volt a kezelés, akkor nem kell. Elég a következő októberben kezelni. Ez akkor nem igaz, ha közben kapsz máshonnan atkát. Amit azért nem veszel észre, mert nem is számítasz rá. Volt néhány olyan évem, amikor éppen ezért nem ártott volna akác után is kezelni. De ez mellékes is. Én azt gondolom, hogy ma a Stripeknek köszönhető, hogy az országban konszolidált a helyzet. De ez nem fog a végtelenségig tartani. Ha pedig azok felmondják a szolgálatot, akkor jön az atka nyáron jobbról is, balról is, elölről is meg hátulról is, alulról és felülről is. Na ennek a helyzetnek a kezelésére nincs megoldás. Ami 2018-ban működött még ilyen helyzetben, az már nem működik. Ugye a Hegedűs Dénes még azt állította, hogy az atkánál nincs mutáció. Az a mechanizmus, ami lehetővé teszi számára, hogy védekezzen az atkairtó szer ellen. Ezzel szemben az amitráz esetében, ami a leghosszabb ideje működő atka elleni hatóanyag, már több féle mutációt írtak le az octopamin  receptorban, ahol a hatását kifejti. Itt a dózis emelése megoldást jelent egy ideig. A Stripeknél viszont a dózis emelése a méhtoxicitást jelentősen emeli. Ott is elő fognak jönni a mutációk. Piretroidoknál, és kumafosznál ez pedig nem is kérdés. Na ezért kellene valami hatékony megoldás a fiasításos időszakra. Máskülönben csak az anyazárkázás a megoldás. Na de ha a balról jövő atka miatt zárkázni kell az anyákat júniusban, a jobbról jövők miatt júliusban, az elölről jövők miatt augusztusban, akkor a telelő méh hogyan fog kialakulni? Szerintem Berci nagyon jól látja a helyzetet. Évtizedeken keresztül nem fenntartható a jelenlegi rendszer. Ami, ismétlem, jelenleg konszolidált, a helyi anomáliák ellenére is. Na, engem ezért érdekel minden olyan megoldás, ami a fiasításos időszakban is 99 százalékos hatékonyságot mutat. Az már a következő kérdés, hogy ezt a hatékonyságot hány éven keresztül képes fenntartani.
Igazából csak azért szóltam hozzá, mert a seed által idézett időszakban én a  gliceroxnak is adtam bizalmat. Azért, mert a nedves formula hatékonyabb, mint a száraz, por alakú. (Te akkor ezt sérelmezted is). Ugyanis a nedves a kitinpáncélon keresztül szívódik fel, a por formátum pedig a tappancsokon. Az viszont már az első beszámolókból kiderült, hogy ennél is az 5. napon kezd hullani az atka. Tehát van ideje az öreg atkának elbújni előle. Hacsak nem igaz az, hogy a savszint elér egy tartósan magas értéket, ami már nem engedi bebújni az öreg atkát sem. Ugye ezt éppen Te vetetted fel. Amire én azt szoktam mondani, hogy ez egy releváns érv. Tényekkel alátámasztva ezt az érvet azonban még nem láttam.  Semmit nem akarok megkérdőjelezni, pusztán látni szeretném a jövőbe mutató trendet. Ha van megoldás, akkor jó, ha nincs, akkor keresni kell tovább.
Oldalak: 1 ... 7 8 [9] 10