Legutóbbi hozzászólások

Oldalak: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta neo Dátum 2024. Március 22. 07:58 »
A bizonytalanság oka a rakodó fekvősítése? A ruszki lőszeres láda akkor is ruszki lőszeres láda marad, ha felállítjuk. Az még nagyon messze van a rakodó kaptártól. Amiről azt bizonyítottad be (nagyon sok helyen egyetértve veled), hogy majdnem annyi nyűggel jár, mint a fekvő kaptár. De én legalább tudom, hogy milyen irányba lehetne menni, ha fejlődni akarnánk. Ami biztos, hogy nem visszafelé!
22
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta seed150 Dátum 2024. Március 22. 07:20 »
Mit csinál a 12 keretes Hunoros. SEMMIT.
Szerintem ez így nem igaz.
Pontokba szedve.
1. Fára mászik még pörgetés előtt.
2.Szaporít előtte.
Persze csak abban az esetben, ha igaz az, hogy április elején  12 Hunor kereten van fiasítás, de legalábbis a szélső lépek oldalán is csüngenek a méhek. Egy ilyen család, ha nem Nosemás, akkor Szent György napra 2*12 kereten van. Ha nem szaporít( "a"verzió), vagy nem akaszt át ("b" verzió) kereteket a felrakott 2. fiókba, melynek az aljára oda van szögelve a Hanemann rács, akkor 1. pont és fára mászik. Ha a két verzió közül bármelyiket csinálja, akkor életbe lép a seed-féle 1-es és 2-es pont.
Nem ám megsértődni! Inkább kiokosítani, hogy ezt az ellentmondást feloldjuk!
Más: most készülök eladni vasba a 98-ban vásárolt lefúvómat. Sosem törte a méhet, de nehéz volt, mert merevítést is kellett csinálnom, különben a ventillátor odaverődött a burkolathoz. Nem szerettem. A Stihl BG 86 tökéletes. Ha szükség van rá. Viszont sosem a kaptár elé fújtam őket. Abból lett az iszonyat kutatás. Egy menekülőteret raktam a fiók alá, és visszafújtam őket a kaptárba. Ekkor sem láttam semmiféle törést. Kutatás pedig hordástalan időben sincs. Pedig egy mézes fiókból én bizony az ötvenszeres (de inkább százszoros) mennyiségű méhet szoktam kifújni, mint ami a Jenőnél készült videóban látható. Én nem is értem, hogy ennyi méztéri méh miképpen hordott ilyen sok mézet? A különbség tehát itt van. Mennyi méhet is kell a méztéri fiókból eltávolítani?
 Amikor nincs fias a szöktetett fiókban, akkor lefújóra sincs szükség. A szöktetőt én úgy használom, hogy ahány fiókot szöktetek, annyi napig van fönn. Amikor 1 hétig van fenn, az persze nem azért van, mert 7 fiókot szöktetek egyszerre, hanem azért, mert nem értem rá. Nekem nem a szöktetés miatt hűl ki a keret, hanem a szuterines pörgetés miatt. Veretem is 3/4 órán keresztül, mégis marad benne. Senki ne utánozza. Viszont nem emelgetek fiókokat, mert nem bírná a derekam. Arra való a daru. Ami még arra is jó, hogy az anyát oda füstöljem, ahová akarom. Teljesen ez sem igaz, mert én az alulról felfelé való füstölést részesítem előnyben. A felülről történő füstölés sokkal hatékonyabb lehetne időigény szempontjából. A kihizlalt mézkoszorú viszont akadályozza a füstöt, a keretkiemelős technológia viszont nálam tabu. Az áprilisi legfelső, vagy két felső, vagy 3 felső fészekfiókról füstölöm fölfelé az anyát, amit előtte letettem. Füstölés után anyarács be, aztán amikor elfoglalják a fiókot ismét a méhek, akkor ki lehet venni és elvinni. 3 fiók elvitele a rajbölcsős családoknál történik. Nincs rajzás, mert vagy előtte elveszem a kedvüket, vagy a fiasukat veszem el bölcsőkkel együtt, vagy még anélkül. Ha csak egy keretet ki kellene szednem megnézni, hogy mi újság , akkor abbahagynám az egész méhészkedést. Az enyém ugyanis  rakodós technológia. A keretkivevős az fekvős technológia. Mondjuk daru nélkül még a félkeretessel sem ajánlom senkinek. Meg robi 75-nek  teljesen igaza van. A rakodós technológia nem tud annyival többet, ami forradalmi változást jelentene a méhészkedésben. Meezesjenő tévedésben van. (Hú mit kapok ezért?) Azért, mert ő nem ember, hanem egy UFÓ.  Azért tud annyi méhcsaládot ellátni, nem a H12 miatt. Én a tizedét sem tudnám, mint amit ő.  A rakodó technológia akkor fogja megverni a fekvőt, ha tízszer annyi méhcsaládot lehet ellátni vele, mint fekvővel. Ez daruval sem megy, és H12-vel sem, kereteket sepregetve. Ahhoz húsz családot kell tudni egyszerre kezelni. Géppel! Keretméret vonatkozásban nem akarok állást foglalni. Keretszám vonatkozásában már van sejtésem. De nem a 12-es alkalmas erre, hanem inkább az ötös fiók, mint a hetes (húszat egybefűzve). Páratlan keretszámot mondtam! Véletlenül nem Popravkonak hívták az orosz tudóst Mannapov helyett? Azért páratlan, mert az a természetes. Ugyanis a kaptár közepének a méhek a keretet tartják, nem a léputcát (ahogyan arra odaát csoky rávilágított).
Azért én azt mondom, hogy nincs még egy ágazat, ahol akkora fejlődési lehetőség van a hatékonyságban, mint a méhészet. Most mögöttem olyan gépek dolgoznak, amelyekről soha nem tudtam volna elképzelni, hogy gépesíteni lehet. Csirkéket kopasztanak, kizsigerelnek, feldarabolnak, anélkül, hogy embereknek kellene hozzájuk nyúlniuk. Ezek a mérnökök, akik ezt csinálták, a méhészeti automatizálást egy délután megoldanák. Annyival egyszerűbb a rakodó technológiát automatizálni. A fekvőt már nem. Ahhoz már kétszáz métert kellene elmennem, hogy a FANUC robotok működését figyeljem. Na az micsoda egy gépesítés. 100 milliós robot hajtogat össze egy picike kis kartondobozt, egy másik pedig szedegeti össze a kis zacskós csomagocskákat és rakja bele a dobozkákba. A kis zacskókban szalámi van.  Miért nem történt meg eddig a méhészetben ez a fajta gépesítés? A tőkeigény miatt nem. Ahhoz egy ágazatnak ezer milliárdos nagyságrendet kell elérnie, hogy megtörténjen a technológiai előrehaladás. Úgy őszintén szólva, nem szebb az almafák alatt egy fekvőkaptár mögött gyönyörködni a méhekben? De! Csak annyi kell hozzá, hogy a méhész ne ebből akarjon megélni.


Nálam ez a pont akkor jönne el, ha már azt sem tudnám eldönteni, hogy merre van az előre, és merre a hátra.

Ezt olvastad?


-Doktor Úr!
-Az utóbbi időben olyan bizonytalan vagyok?
-Vagy mégsem?

23
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta neo Dátum 2024. Március 22. 04:08 »



Amikorra ennyire leépülnék, remélem már engedélyezik az eutanáziát.
Nálam ez a pont akkor jönne el, ha már azt sem tudnám eldönteni, hogy merre van az előre, és merre a hátra.
24
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta cézé Dátum 2024. Március 21. 23:29 »
A témához szólva:
Az már bennem is pontosan megfogalmazódott, amit neo írt. A mentorod méhészetében járva megrendült az önbizalmam, addig úgy gondolkoztam magamról, mint aki terhelhető, jó munkabírású! Nem emberi ami ott zajlik minimalizált humánerőforrással. Csak nagyon kevesen tudják ezt csinálni.
Érdekes vita alakult ki köztetek, most volt olyan hozzászólás, amit többször is elolvastam, hátha okulok belőle! Bár abban hiszek, hogy az ember csak a saját kárán (tapasztalásán) tanul. Valószínűleg ezért sem tudnék határozottan állást foglalni 2xH12 vs 3xH9 témában.
25
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta cézé Dátum 2024. Március 21. 22:36 »
Bocsánat.., nem voltam témába illeszkedő, csak kijött belőlem. Egy újabb olyan történet, ami ebben az országban tudatosan a szőnyeg alá söprendő!
Elmúlik magától, mint a méhészek import tilalmi problémája.☹️
Abbahagytam.
26
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta seed150 Dátum 2024. Március 21. 22:13 »
Értem, és tudom is sokakkal ellentétben miért írtad. Ne menjünk bele!
De arra gondoltam, ha másoknak ártanék segítésük helyett.
27
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta cézé Dátum 2024. Március 21. 21:59 »
Ne reménykedj! Kedves vezetőink és vallási fanatikus táboruk ebben a témában korlátoltak, nem megengedhető az emberi gondolkodás! Karsai Dániel küzd ezért, Ő egy olyan intellektus, akivel még beszélni sem mernek a témáról, nem csoda, megsemmisülnének mellette.
28
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta seed150 Dátum 2024. Március 21. 21:37 »
Ha csak egy keretet ki kellene szednem megnézni, hogy mi újság , akkor abbahagynám az egész méhészkedést.
Idézet
Ha csak egy keretet ki kellene szednem megnézni, hogy mi újság , akkor abbahagynám az egész méhészkedést.
Ebben is egyetértünk,

Amikorra ennyire leépülnék, remélem már engedélyezik az eutanáziát.
29
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta seed150 Dátum 2024. Március 21. 18:14 »
Tehát most hosszú idő után írtál egy rakat rossz és részben működő "technológiát" amivel próbálkozol méhészkedni, de gyorsan felhívtad a figyelmet arra, hogy ezt utánad senki ne csinálja. Tehát megszólalt a gödörből a lyuk. Na még te sem láttál soha méhészetet, csak romosat, de nem is vagy rá kíváncsi, ezt jól tudom.



Persze csak abban az esetben, ha igaz az, hogy április elején  12 Hunor kereten van fiasítás, de legalábbis a szélső lépek oldalán is csüngenek a méhek.

.. mert úgy 13-15 lépet takarnak sűrűn, szóval ezeknél hamarosan be kell avatkozni és csapolni kell.

Hé wr! Április elejére írta Neo. Várj már két hetet! :):):)
30
Szakmai kérdések / Re:A méhcsaládok általános állapota
« Utolsó üzenet: írta wr Dátum 2024. Március 21. 18:03 »
Köszönöm neo, tökéletesen megfogalmaztad a lényeget.
Idézet
1. Fára mászik még pörgetés előtt.
2.Szaporít előtte.
Kétféle méhész van, az egyik aki ezt tudja, a másik aki meg nem hajlandó tudomásul venni. Ha én mézet akarok termelni (mert azzal háromszor annyit hoz a konyhára egy család mintha eladom) (mondjuk idén nem), akkor az nekem ugye nagyon nem jó, ha az egész repcehordás alatt "méhészkednem" kell mert 10-ből 8 család tele van bölcsővel. Így csak azzal a 10-15%-kal kell ami mindenáron rajozni szeretne.
Idézet
Ha csak egy keretet ki kellene szednem megnézni, hogy mi újság , akkor abbahagynám az egész méhészkedést.
Ebben is egyetértünk, épp ez, a fiókos kezelés a keretessel szemben lenne a lényege a rakodós technológiának! Mondjuk a 3 fiókos hunoron sem lehet teljesen, de valamit valamiért.
Idézet
A rakodós technológia nem tud annyival többet, ami forradalmi változást jelentene a méhészkedésben.
Ez is igaz. Szerintem amiben többet tud a rakodó egy fekvőnél az az, hogy részben gépesíthető, illetve jóval kevesebb a szükséges beavatkozások száma.
Idézet
Ugyanis a kaptár közepének a méhek a keretet tartják, nem a léputcát (ahogyan arra odaát csoky rávilágított).
Ezt mondjuk eddig nem olvastam, de nem baj ha így van.

Ma ebéd után elkezdtük az első tavaszi átvizsgálást, ketten átnéztünk 112 családot, hogy ez sok vagy kevés majd elmondja aki rávágja hogy ő fél óra alatt szokott átnézni ennyit. Vegyes a kép, de a legjobbak (az állomány kb. 25%-a) beavatkozás nélkül biztosan nem lesz termelő, mert úgy 13-15 lépet takarnak sűrűn, szóval ezeknél hamarosan be kell avatkozni és csapolni kell. Mondjuk nem tudom ezt hogy tudnák megcsinálni 1 fiókon... Igaz, hogy előrébb van a természet is, de méhészkedek már egy ideje, és ilyet még nem láttam az első átvizsgáláskor, hogy családok ilyen fejlettségi szinten legyenek. Akkor mikor kezdtek el fejlődni? Vagy abba se hagyták egész télen?
Oldalak: 1 2 [3] 4 5 ... 10