Kaptárgyártás

  • 265 válasz
  • 144110 megtekintés
Re:Kaptárgyártás
« Válasz #60 Dátum: 2015. Január 08. 20:04 »
Kedves Méhésztársak!
Nem vagyok valami tapasztalt méhész, 3 éve kezdtem el méhészkedni. Ezért kérném a segítségeteket. A télen szeretnénk új 1/2 NB rakodókat készíteni. Falcos kivitelben szeretnénk elkésziteni őket, ilyenre viszont tervrajzot nem találtam. Ezért magam készítettem eggyet (csatolva). Mi a véleményetek róla? Főleg az érdekelne, hogy gond lenne-e, ha az első-hátsó oldal 3cm , az oldalsók pedig 2cm-esek lennének? A kaptáraljban a taposórács fölé virágporszedő rácsot lehet hátulról betolni ( ez nincs rajta a rajzon). A taposórács alatti kihúzható fiókok egyik vége zárt, a másik végük pedig rostaszövettel van fedve. A kihúzható fiókok tetszés szerint forgathatóak, cserélgethetőek. A válaszokat előre is köszönöm.

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #61 Dátum: 2015. Január 08. 20:31 »
Menyhartmate!

Szép a rajzod, gondolom mérnök vagy.
Jók a méhjáratok, viszont Te egy bútort akarsz készíteni.
A rakodó kaptárnak valóban precíznek kell lennie, viszont a páralecsapódás miatt mindig mozognak az alkatrészek.
A használat miatt keletkező propolisz is változtat a méreten.
A gyakorlati alkalmazása fogja eldönteni, mennyire használható.
Egy gondot látok, azon mindenképpen változtatni kellene. A tetőn lévő szellőző kicsi, és a légáramlás sem jó.
A tetőbádog semmiképpen nem takarhatja!
A vándorláskor, a középső-alsó sorok a teherautón, nem kapnak megfelelő levegőt így.
A légáramlást nem szabad akadályozni, mert lefulladhatnak.
A menekülő tér alapvetően jónak tűnik, a tetőn lévő szellőzést szeretném szemből is látni.
Axonometriában nincs róla képed?
A 3 cm-es elő és hátfal szükségtelen, nagyon megnöveli a költséget, és nehéz lesz.
Üdvözlettel:
Nagyernyei Attila

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #62 Dátum: 2015. Január 08. 21:10 »
Szervusztok!

Kaptár és vándorlás összhangjával kapcsolatban van kérdésem. Attila írtad, hogy kevés a rajzon lévő szellőzés. Én most nem a rajzhoz szeretnék hozzászólni, hanem a szellőzéssel kapcsolatban kérdezni. Nekem a tetőn egyáltalán nincsen szellőző. Arra gondoltam, ha majd vándorlásra kerül a sor, akkor leveszem a tetőt, ami kb. 1cm vastagságú, sima lapos tető, bádoggal. Ha nincs rajta a tető a kaptárakon, akkor a rostaszöveten keresztül kapnak levegőt, elég nagy felületen. Viszont ha az alsó sorra keresztbe felfektetek mondjuk tetőlécet, és úgy teszem rá a következő sort, akkor elég levegőt kapna az alsó sor? Előre is köszönöm a választ
Zoli

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #63 Dátum: 2015. Január 08. 21:23 »
Menyhartmate!

Szép a rajzod, gondolom mérnök vagy.
Jók a méhjáratok, viszont Te egy bútort akarsz készíteni.
A rakodó kaptárnak valóban precíznek kell lennie, viszont a páralecsapódás miatt mindig mozognak az alkatrészek.
A használat miatt keletkező propolisz is változtat a méreten.
A gyakorlati alkalmazása fogja eldönteni, mennyire használható.
Egy gondot látok, azon mindenképpen változtatni kellene. A tetőn lévő szellőző kicsi, és a légáramlás sem jó.
A tetőbádog semmiképpen nem takarhatja!
A vándorláskor, a középső-alsó sorok a teherautón, nem kapnak megfelelő levegőt így.
A légáramlást nem szabad akadályozni, mert lefulladhatnak.
A menekülő tér alapvetően jónak tűnik, a tetőn lévő szellőzést szeretném szemből is látni.
Axonometriában nincs róla képed?
A 3 cm-es elő és hátfal szükségtelen, nagyon megnöveli a költséget, és nehéz lesz.
Üdvözlettel:
Nagyernyei Attila

Köszönöm a véleményedet. A kaptárról sajnos nincs axonometriában képem. Valójában a tetőt és a rajta lévő szellőzőt még nem gondoltam át. Erre még keresem az ötleteket, megoldásokat. A rajzon csak azért szerepel, hogy  ne maradjon fedél nélkül a kaptár :).

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #64 Dátum: 2015. Január 08. 21:34 »
W.Zoli!
Azonnal felejtsd el!!!!!!!!!!
Simán lefulladnak!
A levegőnek áramlania kell a kaptársorok között.
Ezért is nem értem azokat a bátor vándortársakat, akik nem használnak sarokoszlopot.
Ha műszaki hiba akad (defekt stb) hihetetlen nagy hő keletkezik, pánikba esnek a méhcsaládok, leolvadnak a lépek,
odaveszik minden.
Hallottam én alsó szellőzésről, meg rosta szövettel beszögelt néhány centis, szellőzőkről.
Na meg láttam olyant a vándortársamnál, hogy kinyitottuk az alsó kijárót, és a méz meg a méhhullák jöttek az olvadt viasszal.
Kölyök családokkal meg lehet próbálni, de egy akácra felkészített, ne adj Isten összereptetett állományt így vándoroltatni, egyenlő az öngyilkossággal.
A vándorlásnak vannak alapvető szabályai.
Talán a legfontosabb.
Szabad utat kell biztosítani a menetszélnek a kaptársorok között.
(Konténernél nincs gond)
A legnagyobb veszélyben az alsó, középső sorok vannak.
Mondok egy érdekes esetet, velem történt meg.
Nógrádba vándoroltunk, és kicsit megkéstünk. (Tökölődtünk a pántolással.)
Hajnalban amikor odaértünk a vándorhelyre, csupa víz, harmatos fű.
A  kaptárakat csak leszórtuk, mert melegedtek a méhcsaládok, és amikor elment a teherautó (szűk volt a lepakoláshoz a hely) akkor raktuk őket kicsit arrébb, a kaszált részre.
Addig a derékig érő fűben gőzölögtek!
Aki vándorolt, tudja milyen melegek a kaptárak oldalai, és milyen hőt nyomnak ki a menekülő téren.
A méhek ezen csüngenek. Oldalról a menetszélnek ezt kell hűtenie, oxigénnel ellátnia.
Még valami.
Aki anyarácsot használ, és mondjuk nem alsó kijárós a rakodó kaptárja (anyarács fölé reptet, mert ott a kijáró),
a vándorlás előtt ki kell engednie a HERÉKET!
Különben lefulladhat a fészek!
Ja ja. A vándorlás nem vicc, nagy erőpróba méhnek, és méhésznek is.
Egyelőre ennyi.
Nagyernyei Attila




Re:Kaptárgyártás
« Válasz #65 Dátum: 2015. Január 08. 21:52 »
Akkor tudnád egy elég egyszerű példával magyarázni, hogy hogyan kell rakodó kaptárakat teherautóra pakolni, hogy ne legyen gond? Hogyan kell pakolni a rakodó kaptárakat, milyen a sarokoszlop, és mi a funkciója? Hogyan érem el, hogy rendesen áramoljék a levegő stb. Vándorláskor elmegyek a méhész ismerőshöz, de ha vannak jó tanácsaid/tanácsaitok, akkor nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen technikák vannak a menetszél optimális kihasználásra stb.
Zoli

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #66 Dátum: 2015. Január 08. 22:08 »
Falcos fiók ? Az enyémek amit csinálok az sima . De télen biztossan jó , mert nem lesz rés a két fiók kőzőtt .  De a méhek ragasztanak is .  Igy nem lesz egyszerű a fiókók szétszedése . A két rővid oldal  amit 3 cm vastagra csinálnál , felesleges . Ha már a szigetelésre gondoltál, akkor inkább oldalt , és felűl szigetelj . Ami az alsó virágpor gyűjtőt illeti , igen sok szeméttel lesz tele , inkább a kűlsőt használnám . Űdv .Antal

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #67 Dátum: 2015. Január 08. 22:24 »
Ha hosszába feltesz 2-2 tetőlécet a kaptársor tetejére, akkor azok között azért el tud menni a levegő. Egy léc nem olyan széles, 5-6-7 cm körül lehet. Inkább azzal van a gond, hogy ez egy elég instabil rendszer, a lécek mozoghatnak, a felső kaptársor is elmozdulhat. Ha meg rögzítgeted, akkor több idő, ráadásul könnyen kilyukadhat pakoláskor a rostaszövet, belezökken a felső kaptár sarka. Ha eső van, beázik az egész. Szóval valami rendes megoldás kellene, csinálj hozzájuk menekülőtereket. Nekem olyan rakodóim vannak, hogy oldalt is van sarokborítás, nem Tamási rendszerű, így a kaptárak fala nem ér össze, közte is tud mozogni a levegő.

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #68 Dátum: 2015. Január 08. 22:29 »
Na ez az Bogár Tamás.
Erről beszélek. (Bocs írok.)
Nagyernyei Attila

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #69 Dátum: 2015. Január 09. 00:07 »
menyhartmate,
Ha megengedsz egy véleményt, akkor szerintem emeld fel 5mm-t a keretsort. Tehát a keretek alja ne legyen szintben a fiók aljával. A 10 mm-es méhjáratod így is megmarad és az anyarács is el fog férni a keretsoron. Szerintem jóbb lesz!  ;)

Jajj, elnézést! elnéztem a rajzot! :-) Jó lesz így!  :D
« Utoljára szerkesztve: 2015. Január 09. 00:11 írta Belphegor »

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #70 Dátum: 2015. Január 09. 09:37 »
Köszönöm a válaszokat.
Tamás, olyanok a kaptáraim, hogy a keretlécek felett még van a kaptárnak 3-4 cm peremes része - mert így tudom besüllyeszteni a méztéri fiókot, hogy ne mozogjon stb. Így be tud süllyedni a rostaszövet, és még akkor is bőven van 2 cm magas perem. Tettem fel ide képeket is valamelyik nap, szintén a kaptárgyártás témához. Tehát ha egymásra pakolom, akkor sem tudja a másik kaptár sarka beszakítani a rostaszövetet, ezért szerintem ez a része nem gond. Megkérdezem apámat, hogy régen hogyan vándoroltak ők. Mert nagyapám kaptárai ugyan így néztek ki. A méztéri fiók oldalán volt ugyan leszedhető olallap, és alatta rostaszövet, de nem használta ezt a lehetőséget úgy tudom.

*

Vivaldi

  • *****
  • 2049
Re:Kaptárgyártás
« Válasz #71 Dátum: 2015. Január 13. 08:19 »
Hát én nem tudom, de nyilván a te dolgod, hogy hogyan készítesz kaptárokat. De én rakodót nem készítenék fix aljjakkal. Ugyanis megfosztod magad egy nagy csomó előnyétől a rakodóknak.
Másrészt ez valóban megbonyolítja a kaptár gyártást egy kicsit.
 De,  úgy látom egy másfajta gondolkodási mód a tiéd. Nekem úgy tűnik, mintha ez amit te csinálsz, a MÉHÉSZ MŰHELYÉBEN könyvben van benne. Itt minden kaptár egyedi. És a fiókok sem keverednek.
 Nálunk kritérium, hogy legalább egy sorozat kaptár egymással csere kompatibilis legyen. Fiókokat, aljat, menekülőteret, tetőt, bármelyiket bárhová ki lehessen cserélni.
 Itt nálad nem kell sablon , nem kell hogy teljesen egyformák legyenek, viszont a rakodók sok előnyéről lemondtál.

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #72 Dátum: 2015. Január 13. 12:45 »
Üdv, Vivaldi!

Szerintem nekem szólt a válaszod, köszönöm az észrevételt. Nem tervezek nagy méhészetet, ezért nem sok jelentősége van szerintem, hogy nem cserélhető az aljdeszka. Gondolkoztam én is, hogy cserélhető legyen az aljdeszka, de végül ez a megoldás szimpatikusabb. Tavasszal segítek a méheknek kipucolni, de úgy tudom, hogy a méhek maguknak is ki kell, hogy pucolják. Nagyapámnak is fix aljak voltak (200 családnál), ismerős méhésznél is fix aljak (150) családnál. Egyébként a kaptáraim csereszabatosak, azonos méret mindegyik. Csereszabatosak. Így bármelyik méztér, bármelyik fészekre jó stb. Békazárral zárom össze, úgyhogy mikor azt felszerelem, akkor kell figyelni, hogy mindegyiknél ugyan ott legyen.
Zoli

*

Vivaldi

  • *****
  • 2049
Re:Kaptárgyártás
« Válasz #73 Dátum: 2015. Január 13. 17:22 »
Abból azért ki kell,hogy ábrándítsalak, hogy felső kijárónál ki bírják pucolni a kaptárt a méhek. Plusz még a kijáró alatt pangó levegő van egész télen, ezért itt aztán lesz lecsapódás és penész.

Re:Kaptárgyártás
« Válasz #74 Dátum: 2015. Január 13. 20:05 »
Rendben, köszönöm az infókat. Akkor a többi kaptárat úgy csinálom, hogy alulra teszem a kijárónyílást. Gyártottam egy olyat is amúgy, mert kíváncsi voltam, hogy az miben más. Így legalább össze tudom majd hasonlítani.