https://library.hungaricana.hu/hu/view/UjSzo_1991_Vasarnap_1/?pg=464&layout=s445. és 465. oldal
Anyabölcsök Cloake-módszerrel I.
Harry Cloake, Új-Zéland második legnagyobb méhészetének tulajdonosa számos anya (bölcső) nevelési eljárással kísérletezett. Ezeket értékelve megállapította, egy adott módszer sikere részben a helyi időjárási viszonyoktól, részben az anyanevelő rutinjától függ. így a Kaliforniában jól bevált módszerek nem biztos, hogy sikeresek pl. Új-Zéland déli részén. Az anyabölcsők nyerésére leginkább a műrajokból képzett starter (anyátlan) családokat használta. Ezekben a mesterséges anyabölcsőkben beadott és elfogadott álcákat azután anyás dajkacsaládokkal nevelte tovább. Ez a jól ismert eljárás rendkívül munkaigényes, hiszen mind a műrajok létesítése, mind a dajkacsaládok időről időre történő ellenőrzése sok munkával jár. Olyan módszert keresett tehát, amely kevesebb munkával jár, ugyanakkor kielégíti a sikeres anyanevelés alapvető követelményeit. Megfigyelései szerint ugyanis:
1. A mesterséges anyabölcsőben beadott álcákat legjobb (legmagasabb) arányban az anyátlan családok (e célra létesített műrajok) fogadják el.
2. A legjobb minőségű, legkiválóbb anyákat viszont olyan, anyás családoktól várhatjuk, ahol az anya leváltására (csendes anyaváltásra) „hajlandóság" van.
3. Az anyabölcsők nevelésében azok a családok jeleskednek, amelyeket a méhész csak a lehető legkisebb mértékben zavar.
A Cloake-féle anyabölcsőnyerés alapelve úgy foglalható össze, hogy az álcák elfogadtatása a rakodókaptár felső, mézkamrafiókjában, átmenetileg anyátlan állapotban hozott méhekkel, a dajkálás viszont az ismét egyesített család anyás állapotában történik, a család minimális zavarása mellett.
Az elgondolást először egy, a két fiók közé rakott, lécrámába foglalt, kijáróval is ellátott választódeszkával vélték megvalósítani. Nem vált be. A starter egységből sok méh visz- szatájolt az eredeti alsó (fészek-) kijáróhoz. Ha a felső kijárónyílást becsukták, az izgatott népesség vonakodott elfogadni a beadott álcákat. A sikeres megoldást végül is olyan, becsúsztatható fémlappal kombinált választóráma jelentette, amely átmenetileg - amíg a fémlap benne van - tökéletesen elválasztja a két, az anyátlan és az anyás egységet. Ez olyan röpnyílással van ellátva, amely először csak a felső (anyátlan, elfogadó), a csúszka kihúzása után pedig mindkét - most már egyesített és anyás - fiók népessége számára kijáróul szolgál.
A családok előkészítése' már a tényleges anyanevelés elindítása előtt 4 héttel megkezdődik. A fiatal anyás családokat a bölcső kihúzásáig folyamatosan, fumagillines szörppel etetik. A kiválasztott kaptá- rakat védett, napos helyre állítják. Nagyon fontos, hogy bőséges virágporhordás legyen. Ha ilyen nincs, természetes virágport kell etetni a bölcsők fedéséig.
Anyabölcsök Cloake-módszerrel II.
Egy héttel az anyanevelés megkezdése előtt a kaptárakat megfordítják, úgy, hogy az eredeti alsó (fészek-)kijáró hátúira kerüljön. Az anyát - anyaráccsal - az alsó fiókra korlátozzák, úgy, hogy abban csupán 3-4 fiasításos keret, mézes, virágporos és üres lépek maradjanak. Berendezik a felső 7 lépből álló egységet is; ide 4 keret fiasítás, valamint mézes-virágos lépek kerülnek. A később beadandó 2 nevelő keretnek helyet hagynak, egyébként azonban szorosan takarják a fiókot. Folyamatosan etetnek felülről. A méhek áttájolnak az új kijáróhoz, amely a kaptár fő kijárójává válik. Az előkészítést így elvégezve a családot békén hagyják. A hátúira került kijárót lezárják.
Egy nappal az álcák tervezett beadása előtt a rámába becsúsztatják a fémlapot. A hátsó (eredeti) kijárót ismét kinyitják. Az onnan távozó gyűjtők a két fiók között lévő, most már fő kijáróba szállnak vissza. Létrejött így az anyátlan és az anyás részek szétválasztása. A rákövetkező napon a felső, anyátlan kezdőcsaládnak, a hasított lépek közé, nevelőkereteken összesen 40 álcát adnak be. A harmadik napon a bádoglapot kihúzzák és az egy napra kinyitott hátsó kijáratot bezárják. Ha még az érett anyabölcsők elvétele előtt az előbb ajánlottnál több álcát kívánnak elfogadtatni, akkor az eljárás megismételhető. Vagyis az első napon beteszik a fém választót, a 2. napon beadják a tenyészanyagot, a 3. napon ismét kihúzzák a fém lapot. Az ismétlés 2. napját úgy időzítik, hogy akkorra már az első sorozat anyabölcsőinek fedése legalábbis megkezdődjék.
Nagyon fontos, hogy a felső fiókban rendszeresen vizsgálják az esetleg a fiasításos lépeken húzott anyabölcsöket - ezeket lerombolják. Lényeges az is, hogy a felső, kezdő és dajkáló részben mind az elfogadtatáskor, mind a dajkálás során, a bölcsök kihúzatása folyamán 3—4 fiasításos lép legyen. A legfontosabb tényező azonban az, hogy az anyanevelő családok zsúfoltak, népesek legyenek.
Az eljárás nagy előnye, hogy viszonylag kevés beavatkozással, a méhcsaládok minimális zavarásával jár. Ha a bölcsőket elvették, az ilyen módon már anyanevelésre használt családokat változatlan népességgel méztermelésre foghatják.